Besökare

onsdag 15 juni 2016

Ge Sig Själv Rätt Förutsättningar

Det är inte ofta det händer mitt i veckan, såvida jag inte är på resa fot, men igår hade jag vilodag från träningen eftersom jag var väldigt trött efter Sveriges fotbollsmatch ;) 

När klockan ringde strax efter halv sex imorse var motivationen att gå ut på en morgonjogg helt bortblåst. Jag var så trött, sängen var så skön och enligt appen skulle det bara vara 6-7 grader varmt ute. Ganska snabbt såg jag i alla fall att solen sken. Trots att sängen gjorde allt för att hålla mig kvar, hoppade jag i träningskläderna (som jag alltid lägger fram kvällen innan) och begav mig ut. Jag kände direkt att det faktiskt inte alls var så kallt och solens strålar värmde rejält. 

 Löpsteget kändes piggare än på väldigt länge. Jag vet inte om det var för att jag inte tränat ben på några dagar,  om det berodde på gårdagens vila eller om det rent av var ett resultat av kebaben i bröd som jag käkade igår kväll, men det var i alla fall bra tryck i benen och kroppen kändes för ovanlighetens skull lätt. 
När jag kom till ner till vattnet, satte jag mig där en stund. Jag gör det ganska ofta faktiskt, trots att det stör flowet i löpningen. Man kan inte bara gasa förbi den där omgivningen. Det blå havet, den blå himlen, den härliga grönskan, doften av saltvatten och solen som nästan bränner mot huden där svettdropparna glänser. De positiva känslorna som upplevelsen ger en, följer med under hela dagen. Med familjen. Med jobbet. Med den eventuella styrketräningen senare under dagen. Den gör det också lättare att kliva upp imorgon, även om man då skulle vara trött. 

Däremot är motivation en färskvara och den behöver vattnas rejält och ofta för att den ska infinna sig. Ibland kan minnet av hur motivation känns, hjälpa en att bibehålla stundtals jobbiga rutiner. 
Med det sagt, så kommer vi tillbaka till att allt handlar om dig själv. Att ge sig själv rätt förutsättningar. Att lära sig att förstå sig själv. Känna igen signaler. Analysera känslor. Att kunna det innebär inte att livet är problemfritt, men det ger en väldigt bra förutsättningar att må riktigt bra - både fysiskt och mentalt.  

Love,
Carro  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar