Besökare

onsdag 2 mars 2016

Lagom Clean Eating

De flesta som känner mig, vet att jag har hållit kosten extremt strikt inför fitnesstävlingar. Jag vet inte hur många gånger folk har ifrågasatt proteinpulver, havregryn och kvarg, ingredienser som hör många fitnessentusiasters vardag till. Idag äter jag generellt sett inga kosttillskott överhuvudtaget. Någon gång i veckan drar jag en PWO innan ett skidpass, men oftast är det helt vanlig mat som gäller. 

I måndags scrollade jag dock förbi bilder på proteinmuffins och eftersom de såg så himla goda ut, så provade jag och September att göra några själv: 

Ugn på 175 grader
1 skopa chokladproteinpulver
1 tsk kakao
Lite vanillinsocker
1 tsk bakpulver
1 tsk mjöl
1/2 dl vatten

Rörde ihop allt och fördelade smeten i 5 muffinsformar. Toppade med torkad turkisk chili (världens godaste krydda som passar till ALLT) och körde in i ugnen i 4 minuter.

Även om jag tyckte att de såg godare ut än vad de var, så var de helt klart ätbara. Självklart beror smaken på vilket märke man använder på chokladpulvret, men att toppa med chilin var verkligen en smaksuccé. 
Annars käkar jag relativt rent på vardagar. Tidigare skulle jag exempelvis aldrig käka bröd på veckodagar, men nu drar jag alltid en macka med mycket smör till frukost. På kvällen blir det ibland knäckebröd med skinka på. Den stora skillnaden med all skidträning är ju att man behöver en himla massans energi eftersom man förbränner så mycket under ett pass, jämfört med "vanlig" gymträning. Till middag blir det således alltid något proteinrikt; ofta kyckling, fläskfilé eller lax tillsammans med ris eller potatis tillagad i ugn. Vi har även börjat att käka pasta här hemma, vilket är otroligt underskattat enligt min mening. 

Däremot håller vi fortfarande oss från en massa avancerade recept till vardags. Att käka cleant kan sammanfattas med att man ser alla ingredienser. Kött där, potatis där, sås där. Oftast max 5 ingredienser. Det går snabbt (förutom potatisen i ugn) och är även billigt. 

Ikväll blev det dock något helt annat - rostbiffsklämma. Älskling jobbade i "kungliga huvudstaden" (som han ofta benämner den) och passade då på att köpa med lite gott hem. Klämman var inte alls dum och rostbiffen av en kvalité som är svår att hitta här i krokarna (oftast är de smaklösa eller har tillagats för länge), så klämman fick 5 guldstjärnor. Han hade även inhandlat mat inför fredagens middag, så då vankas det oxfilé med tillbehör. 

Love,
Carro 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar