Besökare

onsdag 13 maj 2015

Den Mentala Energiuppdelningsteorin

Det känns konstigt att ta helg redan på en onsdag, men trots det är jag lika trött som efter en femdagarsvecka. Anledningen till det är min alldeles egna "Den Mentala Energiuppdelningsteorin", eller "Theory of Energy Splitting" som jag skulle lansera den som på andra sidan Atlanten. I stora drag handlar den om att man har 100% mental energi som man portionerar ut på veckans arbetspass. Fördelar man den mentala energin dåligt, är risken stor att man soppatorskar redan på torsdagen och då blir fredagen olidlig.

Under kortveckor spenderar man förhållandevis väldigt mycket energi per dag, vilket förklarar varför jag däckade på soffan när jag kom hem efter jobbet. Samma teori förklarar också hur jag under vissa veckor har klarat av fem heldagars jobb i kombination med upp emot fyra kvälls- och nattjobb. Den Mentala Energiuppdelningsteorin. Den går inte av för hackor...

Min fysiska energi tog däremot slut redan vid morgonens powerwalk i regnet, vilket ledde till att jag hoppade över dagens gympass. Om jag redan innan passet vet att jag inte kommer att kunna köra fullt ut, är det ibland bättre att vila. Bra beslut som det ligger många års erfarenhet bakom. Skippade träningspass är väldigt nyttiga för träningsfreak, men stundtals förstörande för en tränings Svensson.

Love,
En mobilbloggande Carro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar