Besökare

lördag 3 januari 2015

Tips för Hälsoåret 2015 - Del 1

Vanligtvis brukar jag alltid veta vad jag ska skriva i mina blogginlägg och det brukar gå väldigt snabbt. Så här i början på året känner jag att jag vill fokusera extra mycket på hälsa, men det otroligt svårt att begränsa mina inlägg eftersom det finns så otroligt mycket jag vill förmedla. Idag tänkte jag i alla fall ge några tips på två träningstillbehör som jag absolut inte vill vara utan: 
Samsung Gear Fit Smartwatch & Icebugs
Jag fick min Smartwatch av September i julklapp (klurig tjej som kunde komma på något sådant, eftersom jag faktiskt aldrig någonsin har nämnt en sådan...). Hursomhelst är den för mig nu helt ovärderlig. Jag använder den ihop med apparna S Health (Samsungs standardapp) och Endmondo Pro

Endomondo använder jag för all träning jag genomför (hittills i år är det löpning, styrketräning och rodd) och får exempelvis redo på hur snabbt jag springer varje kilometer, ser grafer inkluderande stigningar/sänkningar på mina rutter, hur många kalorier jag bränner och kan väldigt lätt utvärdera varje träningspass. Man kan även anta olika utmaningar, lägga upp träningsplaner och få hjälp att nå sina löpmål genom en väldigt smart coachingfunktion. De sistnämnda funktionerna har jag inte använt, men jag tycker att de är riktigt bra grejer. Jag har många gånger försökt att föra en träningsdagbok, men har alltid ledsnat efter en vecka. Med den här appen kan jag bokföra allt mer noga och med några enkla tryck. Helt Perfekt!

I S Health har jag någon dag skrivit in vad jag har ätit under en dag. Det är väldigt lätt att knappa in och man får reda på kalorier och fördelningen på fett, kolhydrater och protein. Min hjärna fungerar visserligen vid det här laget nästan som en kaloriräknare och jag har väldigt bra koll på vad jag stoppar i mig, men trots det tycker jag att det är en ytterst praktisk och lättanvänd funktion

Förutom att jag även använder min Smartwatch som klocka, så mäter jag även generellt min sömn med den; ytterligare en rolig funktion som dock inte är hundraprocentigt korrekt. Det går i alla fall ut på att klockan mäter hur många procent jag är orörlig i sängen under en natt och även där får man upp fina grafer. Däremot kan man ju ligga orörlig och samtidigt vara vaken, så den fungerar inte optimalt, men å andra sidan vet man ju själv när man är vaken...

Slutligen så kan jag även styra mediaspelaren från klockan (jag använder Spotify Premium) och även läsa inkommande mail och sms. När det ringer kan man trycka bort samtalet eller skicka ett autosvar genom sms. 

Den absolut lättaste formen av träning är promenader, powerwalk eller löpning. Man behöver då endast ett par skor och kan utföra träningen närsomhelst varsomhelst. Dessvärre är underlaget i Sverige väldigt eländet under stora delar av året. Här i södra Norrland måste vi mer eller mindre räkna med ishalka från mitten av oktober till slutet av april och det blir också en näst intill godtagbar ursäkt till att man under vissa perioder inte kommer ut på de där joggingrundorna som man egentligen skulle ha velat. Mina ICEBUGS löser de problemen helt. Otroligt sköna löparpjucks med rejäla dubbar, som jag även använder när jag är ute och leker med September, promenerar eller åker och handlar när det är som isigast. 

Skorna kostar en del, men dubbarna håller förvånansvärt länge. Mina är väl använda och inne på sin tredje säsong nu och fortfarande har jag väldigt bra fäste med dem. Jag springer med ett avslappnat löparsteg på isiga vägar och stigar. Där det är helt blank is springer jag visserligen något ansträngt, men det är nog mest psykiskt, för halkat har jag hittills aldrig gjort. 


Både klockan och skorna är relativt dyra, men ser jag till hur mycket de hjälper mig i min träning är de värda varje krona. Här hemma brukar vi tänka att vi kan unna oss en del grejer ibland, eftersom vi spar in på mycket annat. Jag är exempelvis praktiskt taget aldrig på krogen numer, dricker liten mängd alkohol, åker nästan aldrig taxi längre, käkar ytterst sällan lunch ute, går än mer sällan på kafé, röker inte, snusar inte och shoppar inte lika ofta som förut kläder. 

Det är självklart individuella prioriteringar man måste göra, men som jag så ofta säger: 
Vad kan vara viktigare än att prioritera sin egen hälsa?
Jag har nu precis varit ute på årets tredje löprunda. Jag sprang runt något som kallas Vadtjärn och det var en riktigt eländig terräng, men luften var härligt fräsch och benen kändes starka och fyllda av... spring. Frukosten bestod av äggvitefluff med apelsin och två bröd med skinka. Jag har märkt att jag aldrig skriver att jag har smör på brödet, men det är för mig en sådan självklarhet att jag glömmer bort det. 

Ha en fin lördag!

Love,
Carro 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar