Besökare

onsdag 1 oktober 2014

Lady Gaga - Oooh La La...



Igår var som sagt på Lady Gagas konsert i Globen.

Jag och Älskling var framme före bestämd middagstid, så vi satt oss på Nytorget 6. En krog perfekt för en After Work-öl i trevlig miljö. Vid halv sex gick vi sedan till Urban Deli där vi mötte upp kvällens sällskap.  
Den första personen jag såg när jag kom in på stället var Alexander Bard och 30 minuter senare Skavlan, så om jag inte hade vetat det innan, hade jag då förstått med största sannolikhet var ett ställe med klass. Urban Deli är inte bara en restaurang, utan har också mycket fina diskar för exempelvis ost, chark, fisk, skaldjur och kött, men även färdigmat och andra fräscha råvaror.
Efter middagen i väldigt trevligt sällskap, åkte vi vidare till Globen och strax före halv tio gjorde Lady Gaga entré genom scengolvet. Det var fullt ös från start och konserten hade helt klart en touch av rave, som turnénamnet "Artrave" också skvallrade om. Det hela var som en underbart galen cirkus med ännu mer galna utstyrslar

Det är just det jag gillar med Lady Gaga, hennes "I don't give a damn"-attityd. Hon lade fokus på låtarna från den senaste plattan Artpop, men körde även de största hitsen i kortare och lite mer gitarrdistade versioner. 

Kvällens Outfit
Konsertens i särklass bästa nummer var enligt min mening Paparazzi och Bad Romance. Däremot var det bara på den sistnämnda låten som trycket i Globen uppnådde den riktiga rave-känslan. Med det sagt, menar jag absolut inte att konserten var en besvikelse. Tvärt om var det absolut en fantastisk upplevelse; musikaliskt, showartistiskt, stilistiskt. Och inspirerande. Väldigt inspirerande. 

Hon levererade verkligen konst. 
Popkonst. 
Popart. 
Artpop. 
Bling-Bling
Hade jag fått önska, så hade hon ändå lagt lite mer energi på de största och mest uppskattade låtarna som exempelvis Poker Face, Edge of Glory, Telephone och Marry the Night och lämnat mer utrymme för allsång. Just allsång på bra konserter, brukar om något få kroppshåren att resa sig på publiken och skapa den där oslagbara Top Notch-känslan. 

Hon spelade några snygga låtar på piano och höll några hjärtvärmande tal om att våga vara sig själv, med lite extra fokus på gay-världen. Jag kan tycka att förutom Born This Way, som hon framförde vid pianot med en tjej från publiken vid sin sida, borde min absolut favoritlåt Hair ha varit ett självklart val som ett komplement till det mellansnack hon hade.

Några ytterligare synpunkter var att även om hon sa en del tänkvärda saker, så överanvändes ordet "fucking" på ett ganska ineffektivt sätt. Jag är inte pryd och använder det själv privat, men i ett av världens mest komplexa språk finns det så många superba alternativ som ofta beskriver känslor bättre och mer trovärdigt. När "fucking" kommer för tjugonde gången innan sjunde låten har spelats, känns det lite övertaggat. Å andra sidan är hon proffs på show, sång och låtskriveri. Hon har aldrig kallat sig själv för retoriker, så vem är jag att klaga?

Och slutligen... Jag kan tycka att det är extra effektfullt när artisten inte är hundraprocentigt delaktiv i dansarnas koreografi. Dansare är otroligt häftiga och stämningsskapande på scenen, men jag gillar när artisten är lite mer spontant wild and crazy. 

Summa summarum hade jag en underbar kväll rakt igenom. Konserten var verkligen en show värd namnet och vill man få en energiinjektion som håller i sig i lång tid framöver, ska man absolut boka biljetter nästa gång hon kommer till Sverige. 

Lady Gaga ÄR en av världens coolaste personligheter. 
Det finns inga tvivel om det. 

Jag är oerhört glad och tacksam över att jag fick ta del av hennes Monster Universe live.

Love,
Carro  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar