Besökare

måndag 6 januari 2014

Tabata - Träning på 4 minuter

Det enda jag hade kvar på veckans träningspass igår, var att träna mage. När jag kom till gymmet började jag därför med att köra tre olika maskinövningar och avrundade sedan träningspasset med mitt livs första tabata. Wow, vad jag gillade det! Otroligt svettigt och jag blev mör i hela kroppen efteråt.
 
Jag valde att köra följande 8 övningar:
 
Det finns olika sätt att köra tabata på. Jag valde att köra 20 sekunder och vila 10. Vanligtvis är en runda, en tabata, 4 minuter, men jag körde dubbla rundor. Däremellan vilade jag ungefär en minut och sedan körde jag ytterligare två rundor. Jag hade klippt låtar på datorn, så att det var 20 sekunder musik och 10 sekunder tyst, vilket är att rekommendera. I slutet av rundan är man nämligen så slut att man inte orkar hålla koll på en klocka samtidigt som man kör.
 
Fördelarna med tabata är många, bland annat förbättrad kondition, starkare muskler och ökad förbränning.
Det absolut bästa är självklart att det är tidseffektivt.
 
Love,
Carro 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar