Besökare

fredag 9 november 2012

T.G.I.F.

Ordet fitness betyder lämplighet.
När vi i vardagstal idag pratar om fitness, kan man således säga att vi pratar om att vara lämpad för dagens samhälle, som ställer ganska höga krav på oss att orka med ett högt tempo. Att vi är psykiskt trötta när vi kommer hem från jobbet, betyder inte att kroppen är i fysiskt behov av vila, snarare tvärt om.
 
För en generation sedan behövde människor vila efter avslutad arbetsdag. Nu behöver de motion.
(Citat: E. d´Houdetot)
Bild från Google
Har man fitness:
  • är man bättre skyddad mot hjärt- och kärlsjukdomar
  • sover man bättre
  • är man mindre stressad
  • har man bättre immunförsvar
  • har man ökat självförtroende
  • har man ökning av "lycko-hormonet" endorfin
  • har man mindre risk för exempelvis rygg- och nackproblem
  • har man mindre risk för diabetes
  • ... 
Listan kan göras mycket längre, men redan här är den tydlig nog. Har man fitness kan man också dra slutsatsen att det exempelvis borde vara lättare att få jobb, vilket även har diskuterats medialt den senaste tiden. Det är inte särskilt konstigt tycker jag, ändå känns det nästan tabubelagt att skriva om. Har man synligt låg fitness, kan man generellt skriva om listan och sätta ordet "inte" framför varje punkt. En arbetsgivare kan då se det som en risk att anställa en sådan person, då de självklart vill undvika kostsamma sjukskrivningar.
(Jo,  människor med väldigt bra hälsa kan självklart också bli sjukskrivna, jag vet det... men risken är mindre.)
07 nov 2011
 
För egen del har jag tydligt sett fördelarna med fitness. Jag hade exempelvis aldrig klarat av att arbeta dubbelt om jag inte hade varit i god fysisk kondition. I överlag hade jag inte kunnat arbeta lika enkelt med musiken, eftersom det kräver styrka för riggning och kondition för det energiska showandet.
07 nov 2012
Som mammaledig behöver jag styrkan då lillan stundtals vill bli buren mycket och det är även praktiskt att kunna bära henne i babyskyddet när vi gör små ärenden på stan. Både hon och jag mår även bra av den friska luften vi får på barnsvagnspromenaderna. All träning gör att jag sover djupare och som utvilad är jag en mycket bättre mamma, partner och människa.
 
Vad säger ni?
Det där med att börja träna eller att hålla i träningen, visst är det ett himlarns bra alternativ?
 
T.G.I.F.
Thank God It's Friday
 
Thank God I'm Fit
 
 
 
Ha en härlig fredag!
Love,
Carro 
 

16 kommentarer:

  1. Mors,,Jag hade aldrig syslöjd i skolan,,så jag har lärt av min mor som var duktig sömmerska,,så jag har sytt en hel del genom åren..
    Klart du mår bra av din träning,,man kan säga att du är välsvarvad...Jag har nog samma vädertyp som du,-7 kyligt men fint..Haé Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag borde byta ut "hjälp av" till "lära av" inom många områden :-)

      Radera
  2. Jaaa Homeland är jue bara sååå bra!! Hon gör sin roll så bra oxå. Men fotboll kanske jag skulle titta på så somnade jag. ;)
    Bantningsprogrammet är lite omdiskuterat eftersom att dom får gå på en pulverdiet i 20 veckor förts. Det bolaget som säljer det är ute i blåsväder för sin reklam bland annat. Men det var verkligen kul att se hur en människa kan förändras på ett år! :)

    Jag hade jue oxå två jobb innan axel pajjade, tänk om jag hade lyssnat på kroppen så hade jag inte varit där jag är nu. Men nu så gör jag det bästa jag kan utav det. Så prom och gym senare idag. :P
    Ha en toppenfredag du med nu! Kraam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen fy för pulverdieter. Jag är strängt emot sådana. Att komma i form handlar ju i första hand inte om att gå ner i vikt, utan att skapa hälsosamma rutiner. Med påsar skapar man inga hållbara rutiner anser jag, däremot är det ju självklart att man rasar i vikt med en sådan diet.
      Tack detsamma!
      Kram kram

      Radera
  3. Härligt att man är så vältränad och orkar träna! Längtar tills jag själv kan sätta igång med träning efter denna grav. Nu är jag bara beodrad vila...:/

    Hur mår ni annars?Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag förstår det! Du måste se till och ta det lugnt så kommer allt gå kanon :-)
      Tack, vi mår jättebra :-) sitter i soffan och sjunger.
      Kram

      Radera
  4. Oj oj vilken energi du har, men visst är det som du säger om man tränar så blir man faktiskt piggare och mår bättre själv ;) Det svåra är väl att komma igång för när man väl gjort det så löper det ju på.
    Trevlig fredag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, så är det. Har aldrig haft något riktigt träningsuppehåll, men däremot perioder med riktigt dålig kost. Samma där: när man väl börjar käka nyttigt går det av bara farten. Det svåra är att komma igång :-)

      Radera
  5. Jag måste börja träna min rygg nu känner jag! Börjat få ont av allt bärande.. :(

    Barnvagnsutmaningen är jättebra! Blir så peppad av att klättra i placeringarna.. Det kanske finns för septembermammor också, men inget jag sett.

    Trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner även jag att man blir trött i rygg och armar inlands men men...vi blir ju starkare även på det med tiden :-)

      Radera
  6. Kloka ord och en kul omskrivning av TGIF...men den vanliga betydelsen stämmer bäst på mig...än så länge... ;-)
    sv:
    Hahaha Javisst, ett sant kristet liv, vila på söndan. ;-)
    Men i och för sig, då har jag mitt kontaktmannauppdrag. Min kontaktungdom kommer då, men han är som en i familjen. ;-)

    Ha en riktigt bra fredagskväll och helg!!! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. söndagar är heliga. Man får inte ha något inbokat då. Kontaktkillen räknas ju som sagt som familj, så det är heligt ddt åxå ;-)

      Radera
  7. Jag får nästan lust att börja träna igen då jag läser det här inlägget. Jag började jogga i somras, och jag gillade det, men tyvärr så fick jag ont i knät och nu vill jag inte att samma sak ska hända igen. Gymkort känner jag att jag inte har råd att lägga pengar på just nu. Borde börja gå powerwalks iallafall...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra :-) pw är inte fy skam. Däremot kan man ju lätt förebygga knäont med gymträning, detv ar faktiskt så jag en gång började ;-)

      Radera