Besökare

onsdag 14 november 2012

Kostupplägg

Det kommer ganska ofta kommentarer och mail där personer undrar över det där med kosten. Jag tänkte skriva någa rader om hur jag skulle lägga upp kosten för att komma i bättre form (om jag inte ammade). Om ni väljer att läsa vidare, vill jag redan nu poängtera att vad som fungerar perfekt för en person, kanske inte alls är lika lyckat för en annan. Eftersom jag verkligen brinner för allt som har med kost och hälsa att göra, skulle jag verkligen vilja svara enskilt på alla frågor och hjälpa till med individuella upplägg... men... tiden är just nu alldeles för dyrbar för att jag ska kunna finnas till för alla. Det blir annorlunda nästa år, då man genom mitt förhoppningsvis nystartade företag kan anlita mig och mina tjänster, för att nå precis de resultat man vill nå med sin träning och/eller kosthållning.
Måndag till torsdag skulle en vanlig vardag se ut ungefär såhär för mig:
Jag börjar alltid dagen med frukost som består av gröt med mellanmjölk. Nej, jag tycker inte särskilt mycket om havregrynsgröt, men eftersom det ger otroligt bra energi, så kan jag nästan njuta av den ändå. Beroende på om jag har tidig eller sen lunch, gör jag gröten på 1-2 deciliter gryn och står mig då oftast bra till lunchen. Gjorde jag inte det, skulle jag antagligen ta ett ägg som mellanmål.
Lunchen käkar jag oftast på restaurang och om man tänker sig att tallriken är en klocka, upptar någon form av protein 20 minuter, grönsaker 30 minuter och på de återstående 10 minuterna lägger jag sås. Jag är inte särskilt mycket för varken potatis, pasta eller ris, så därför tycker jag att det är onödigt att äta det på lunchen om jag försöker att komma i bättre form.
Åker jag till gymmet direkt efter jobbet, ser jag till att få i mig ett mellanmål ungefär 60 minuter innan träningen. Det kan då bestå av lättkesella och bär. Många tycker att det är lämpligt med grovt bröd, förslagsvis med skinka, men jag brukar undvika bröd helt om jag vill komma i bättre form. Efter träningen äter jag middag som påminner mycket om lunchen, förutom att jag även försöker att få mig lite kolhydrater för att bättre ta upp proteinet. Innan jag lägger mig äter jag lite mer lättkesella tillsammans med bär eller Fun Light och sover sedan gott.
 
 
Jag skulle hålla den kosten strikt måndag till och med halva fredag, då jag går på helg. På fredagskvällen blir det sedan godare mat och i större mängder samt säkerligen lite godis framför TV:n. På lördagen och söndagen är i princip alla mål mer eller mindre onyttiga. Eftersom jag tränar mycket och har hög förbränning, klarar kroppen två dagar med sämre kosthållning och ändå komma i bättre form. Det där med förbränning är självklart också väldigt individuellt och för de flesta människor räcker det med en "fri" dag istället för två.
 På frågan om hur man ska äta för att komma i bättre form, är det som sagt oerhört individuellt. Ovannämnda kostupplägg passar mig, när jag inte ammar. Idag käkar jag fortfarande mer strikt på veckorna än på helgerna, men eftersom lillan tar så mycket energi från mig, så fyller jag på delar av det med onyttigheter även på veckorna.
 
Ja, det var lite om kost det. Hoppas att det har gett åtminstone en liten inblick i hur man kan lägga upp sin kost om man vill komma i bättre form. Det viktigaste är dock att ha i åtanke att det är Kalori In - Kalori Ut som räknas. Går man upp i vikt tillför man mer kalorier än vad kroppen gör av med och går man ner i vikt är det tvärtom.
 
Egentligen ganska enkelt i teorin,
men desto mer komplicerat i praktiken.
 
Love,
Carro 
 

18 kommentarer:

  1. Jag bara älskar din blogg imed den är så bred, från bebs till en rock morsa och träning på det hela och ja tom fotboll som jag inte gillar.. ;) Startar oftast dagen med Leia och Rex på golvet och med frukosten i högsta hugg beger jag mig till datorn för att läsa min morgontidning=din blogg.. =)
    Du få mig alltid att le, Carro blogg är den bästa medicinen på morgonen! =)

    Kram Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tack snälla du <3 och du ska veta att jag saknar din blogg att kika in på, men förstår till fullo ditt beslut att lägga ner den. Stor kram till dig, dottern och vovven :-)

      Radera
  2. Kul läsning! Och du är duktig som är så strikt och duktig med din kost! Här slinker det ner godsaker varje dag... Godisråtta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det tar jag igen på helgerna :-P

      Radera
  3. Ja den har jag oxå testat och den var god för det var inte så skarp smak på den utav saffran utan kändes som en blandning med vanilj tycker jag. :P
    Tänk om dom kunde prioritera lite bättre ibland. Ibland funderar man verkligen på vad det är för tomtar som sitter och styr vårat land. Man hör det ena efter det andra om hur pengar används för deras eget höga nöjes skull som fester och dyligt. Är nog väldigt lätt att falla för fretelsen när det tydligen helt klar går att göra så. :S
    Tror som sagt var att jag fortsätter i min egen lilla värld för jag har ingen lust att bli gråhårig ännu. ;)

    Här är det mitt nattätande som kan ställa till det. Värken håller mig jue vaken och då blir jag jue även hungrig. Men jag räknar med de kalorierna i dagens intag så det jämnar ut sig. Märker jag att jag är på väg upp så rör jag på mig mer eller äter mindre.

    Kraam!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du verkar ha stenkoli :-) själv kan man nog säga att jag slår ut maorierna på en vecka istället för på ert dygn, även om jag aldrig räknar ut exakt nu.
      Kram

      Radera
  4. Låter som ett hälsosamt upplägg. Jag tänker lite likadant, skillnaden är väl egentligen att jag inte tränar. Och frukost brukar jag aldrig hinna, blir bara på helgerna, ibland. kan inte äta kl 6 på morgonen, det går bara inte - dessutom prioriterar jag att sova en kvart längre=) Lunchen har jag ofta matlåda från kvällen innan, hemlagat för det mesta, känns bäst så. Äter jag ute blir det nästan alltid sushi. Äter nog rätt nyttigt egentligen, mitt problem kanske är att jag äter för stora portioner och bara två gånger per dag - borde försöka minska mängden och dela upp det på fler tillfällen. Det är nog mest en vanesak. Tack för att du delade med dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Tina, du kör ju yoga, för mig är det träning. Kanske inte så mycket för hjärtat, men kroppen får helt klart slita ju :-) jo, absoluta minimum ska nog vara tre mål på en dag ;-)

      Radera
  5. Hej du,,Måste bara säga,,Duktiga du,som har både viljan,disiplinen och orken...Jag har gråväder och +10 men det känns som kallgrader..
    Har nyss kommit hem från frissan,nyskalad på knoppen..Svar på rebusen kommer i kväll..Haé Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då hoppas jag att du har lagt upp en bild på knoppen :-D

      Radera
  6. Hej!
    Va roligt att läsa en blogg med träning och kost =) Jag försöker ju själv få tillbaka min kropp så då är det alltid roligt att läsa om andra. Tänk om en annan kunde ha den kroppen du har efter att ha nyss fött barn =)

    Nova tycker oftast inte heller om att träna nacken men jag tror att hon börjar gilla det mer och mer.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra, du är nog snart tillbaka ska du se :-)
      Kanske September kommer att gilla det mer åxå, ju starkare hon blir.
      Kram

      Radera
  7. Jaha, det visste jag faktiskt inte. Att man kunde börja med olika språk så tidigt. Men som du säger, det kanske är bra!! Man ska ju läsa mycket för barnen har jag hört så att de får upp språket & allt det där, så det kan tänkas vara bra med andra språk med. För faktiskt, engelska används ju massa idag!! :)
    Tack så mycket, haft en himla bra onsdag faktiskt!
    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, så låt pappan köra på sitt race ;-)

      Radera
  8. Härligt med lite konkreta råd!
    Hur gör du med frukt förresten? Om man käkar enligt LCHF ska man ju undvika frukten pga socker...
    Men hur gott är det inte med en apelsin efter en härlig powerwalk??

    Kramen på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag äter inte så mycket frukt, men som sagt fungerar det ju bra att blanda ner lite i kesella (som innehållet protein som man behöver efter träningen. ) Dessa kolhydrater gör att du lättare tar upp proteinet, då det är ju bra.

      Är inte überförtjust i LCHF, få jag tycker att det känns överdrivet och onaturligt med så mycket fett. Jag kör LCLF på veckorna och fyller sedan på med dem båda på helgen.:-)

      Radera
  9. Åh vad du peppar mig att ta tag i kosten och träningen på riktigt! :)

    Det kommer säkert gå jättebra när det är dags för er! Det är klart det är jobbigt och att de blir ledsna, men min sköterska sa att de hinner glömma vad som hänt redan innan man är utanför dörren.. Hon fick tyvärr lite feber inatt så jag har varit uppe och känt på henne hela tiden så det inte skulle bli värre..

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj få. Tur att det inte blev värre iaf :-) Det komet nog gå bra när det är vår tur, hoppas jag :-D

      Radera