Besökare

torsdag 1 november 2012

Curla vs. Let Go

Man har ofta hört att många föräldrar är överbeskyddande mot sina förstfödda. Redan när vi väntade September pratade vi om att vi skulle försöka att inte bli typiska förstabarnsföräldrar. Samtidigt som man inte vill bli en Curlingmamma, vill jag aboslut inte vara en Let Go-mamma. Trots att lillan ännu bara är drygt 8 veckor, försöker man ju för fullt att göra "det rätta". Jag inspireras av böcker, länkar och bloggar. Även de mängder pedagogikböcker, som jag plöjde igenom på lärarutbildningen, inspirerar i hög grad
Inatt är ett bra exempel. Lillan vaknade vid 4-snåret. Som vanligt skrek/grinade hon inte, utan låg bara och fäktade med armarna och stånkade. När hon har sovit så länge, brukar jag vanligtvis ändå vänta ungefär tio minuter för att se om hon somnar om, annars tar jag upp henne, ger henne mat, lägger tillbaka henne i vaggan och sedan somnar hon om direkt. Vi får ofta höra att vi är bortskämda och så må fallet vara... Men inatt slog det mig, att hon faktiskt kanske skulle kunna sova ännu längre? Vore hon i väldigt stort behov av mat skulle hon väl grina? Samtidigt kändes det nästan känslokallt hårt att inte ta upp henne, man borde liksom nöja sig med att hon sovit så länge redan...
Då slogs jag av tanken på pedagogen Vygotskij och hans teori om den proximala utvecklingszonen. Bara för att alla säger att hon redan sover så otroooligt bra, betyder det inte att hon inte kan sova ännu längre. Så jag utmanade henne (och kanske främst mig själv) och tog inte upp henne. Vad tror ni hände? Hon somnade om efter 20 minuter och sov sedan ytterligare två timmar.
Jag i SöderhamnsNytt, februari 2012
I skolvärlden är vi numer näst intill experter på att utmana eleverna till att utvecklas efter den entreprenöriella didaktikens framväxt. Vi vågar släppa taget och låter elverna blomstra utifrån sina förutsättningar, ofta med väldigt goda resultat. Som mamma är det inte lika lätt att våga och det kommer antagligen inte bli lättare ju äldre September blir.
(bild från google)
Tur är kanske att jag är medveten om det här och förhoppningsvis kommer jag att finna en "lagom" väg att vandra. Ibland kommer jag säkert att vilja hålla henne väldigt hårt i handen, för att sekunden efteråt se henne springa iväg vind för våg.
 
Huvudsaken är nog att hon vet,
att det alltid finns en trygg hamn att återvända till..
 
Love,
Carro 
 
 
 
 


27 kommentarer:

  1. Var gärna med i min tävling där vinsten är en valfri vara från Lux-Case (många grejer till iPhone, Samsung, SE, Nokia etc), klicka här för att delta: http://shoemania.se/2012/october/tavling-vinn-valfri-vara-fran-lux-casese.html

    SvaraRadera
  2. Godmorgon..Skoj att ha en ny läsare på min sida som lämna en liten kommentar :) Fint skricet här inne :) Hoppas att du får en fin torsdag med din lilla sötnos..kram kram

    SvaraRadera
  3. Hej! Va kul att du kikade in, vilken söt liten tjej ni har! =)
    Mår ni allihopa bra?
    Tycker du skreiver bra, man behöver inte ta upp dom direkt dom börjar låta lite :)

    SvaraRadera
  4. Du är klok du.. en trygg hamn, det tutar jag i döttrarna hela tiden och jag tror det fungerar. Dörren är öppen resten av livet...
    Det spelar ingen roll vad dom gjort eller sagt, för kärleken är villkorslös. Har dom det att stå på så kan det mest bara gå uppåt-framåt.

    Hon är bedårande lilla September!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm... Visst är det så :-)
      Jo, hon charmar oss verkligen till hundra här hemma :-P

      Radera
  5. Verkar som att jag klarade mig denna gånge. Jiippiie!! :D Ska testa en övning varje pass nu tänkte jag och bara lätt så får vi se hur det går. Javisst var det läckert?! Blandar hej vilt nu bland alla mina färger. :D

    Du får ner dina tankar så bra på pränt tycker jag. Många tar nog upp sina barn för tidigt oxå, så fort som om grinar. Då lär dom sig det och det blir en ond spiral. Ha en toppendag! Kraam!

    SvaraRadera
  6. Alla barn är ju olika, gissar att det tar ett tag att lära sig hur sitt eget barn fungerar och vill ha det för att må som bäst.

    SvaraRadera
  7. har du alltid tränat för att bygga muskler å just detta fitness grejen? har inte riktigt förstått den grejen men ja tycker inte de är snyggt så kanske därför =)
    jag tränar oxå men ja gör de för att få lite snyggare form efter barnen å slippa "mamma kroppen" ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För tio år sedan tränade jag för att bygga muskler, nu är jag till fullo inriktad på fitness.

      Och vad är fitness då? Jo, ordet i sig betyder "lämplighet". I träningsvärlden handlar det om att vara stark och uthållig, ha bra kondition helt enkelt. Rent krasst kan man säga att har man bra fitness har man således bra lämplighet till livet. Man orkar mer, både fysiskt och psykiskt. Det handlar absolut inte om att bygga stora muskler. Har svårt att tänka mig hur en människa INTE skulle kunna tycka om fitness.

      Radera
  8. Tack så mycket, kul att höra :)

    SvaraRadera
  9. Hej du,,Det var kloka ord,,den trygga hamnen finns ju där..
    Ja det var lite svagt att du inte tog den remsan,,så lite får du allt skämmas..Kramen.

    SvaraRadera
  10. hahha busvissel, roligaste jag hört! du är för rolig :) allt bra annars? kram

    SvaraRadera
  11. Om inte Moa skriker och verkar hungrig brukar jag också vänta lite med att plocka upp henne... Och oftast somnar hon ju om själv efter att man gett nappen och stoppat om henne lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det verkar ju bra :-) Ska se om det fungerar lika bra idag :-) (hoppas...)

      Radera
  12. Hej Carro! så klokt du /ni resonerar..Roligt att läsa dina inlägg ;=) kram Jessica

    SvaraRadera
  13. Det är så svårt det där hur man ska uppfostra barnen. Bara man känner att man gör rätt själv så tycker jag det är bra. Man ska inte lyssna för mycket på vad andra säger eller läsa för mycket i böcker eller så.

    Skrev precis ett inlägg om ipads på förskolor och mina tankar kring det. Vad tycker du? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska gå in och läsa ditt inlägg, intressant! Spontant så tycker jag att det kan vara bra och skapa ett större intresse bland barnen, samtidigt som det känns viktigt med penna och böcker åxå :-)

      Radera
  14. Härligt att hon somnade om! Jag brukar vänta till Amanda börjar skrika innan jag tar upp henne. Hon kan ligga och flaxa och sparka i sömnen länge innan hon verkligen vaknar så tyvärr ligger jag vaken då.. men men hon sover så bra och länge så ska absolut inte klaga på hennes sömn. :)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, lite så är det här åxå. Jag är vaken ganska mycket på natten, men känner mig lustigt nog ändå himla pigg på dagarna :-)

      Radera
  15. Låter otroligt sunt tänkt! Själv blir jag säkert en riktigt hönsmamma om jag någon gång får barn. Ytterligare en anledning att vänta ett tag..:)

    Hoppas du får en fin helg nu! Kramar

    SvaraRadera