Besökare

onsdag 31 oktober 2012

Veckoplan och Långsiktiga mål

Det är inte alltid lätt att få till det där med träning när man har en liten bebis som behöver massor av uppmärksamhet, mat och sömn. Efter åtta veckor har jag nu funnit en träningsväg som passar mig och framför allt September bra. Grunden i min träning är att aldrig skjuta upp ett träningspass. När det väl finns tid och möjlighet att träna, gäller det att ta chansen. Risken är stor att något kommer i vägen senare om man väntar. Därför fick det exempelvis bli gymmet redan vid halv nio  idag, för andra gången den här veckan.
Målet med min träning den här veckan är att köra någon form av cardio 5 gånger samt styrketräning 3 gånger. Hittills har träningen sett ut såhär:
Måndag: Styrka (rygg/axlar), Cardio (40 min afro)
Tisdag: Cardio (5km jogg i snömodd med barnvagn, sjuuuukt jobbigt)
Onsdag: Styrka (bröst/biceps/triceps)
Som ni ser har jag redan kört 4 av 8 pass och det är lite av hemligheten till att kunna göra en bra träningsvecka i nuläget. Jag försöker att ha så mycket som möjligt undanstökat när helgen kommer, så att det blir mer tid över för familjemys då. Samtidigt är det ju härligt att kunna gå ut på en powerwalk tillsammans och även kul att åka till gymmet i sällskap, så det gör inget om det skulle råka bli något extra pass i veckan ibland.
Jag har alltid en veckoplan och ett långsiktigt mål med min träning.
För att dessa ska bli realistiska måste jag alltid reflektera över vad som kan tänkas komma i vägen i min strävan mot målet, en riskbedömning, och ta det i en ny beräkning varje vecka.
Den här strategin går självklart att applicera på andra områden än träning också;
exempelvis om man har något projekt på gång. För studenter är den perfekt och för alla som har ett jobb där man har någon form av frihet, fungerar den också kanon.
 
Med bra strategier får man kontroll på sin tillvaro, vilket inkluderar en mängd positiva effekter. Eftersom det här inlägget redan är i längsta laget, spar vi det där med kontroll till ett annat inlägg.
 
Ha en fin dag!!!
 
 
Love,
Carro
 
 

11 kommentarer:

  1. Inte dumt alls och sen så kan man jue välja hur nyttig/onyttig som man vill ha den. Men potatisbakelse från delikatessen lät inte helt fel. Ska ge mig dit på mitt gamla jobb idag efter träningen tänkte jag och se om dom har grillat några kycklingbröst åt mig. :P

    Här går jag på dagsformen och hur ont och hur mycket (eller lite kanske man ska säga) sömn som jag har fått. Sen får träningen bli efter det, men den blir sagt var utav. Och man mår så mycket bättre efteråt! :)

    Ha nu en toppendag! Kraam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dagsformen fungerar ju bra om man är rutinerad :-) annars är det lätt hänt att man hoppar över ett pass :-)

      Radera
  2. Hej du,,här är det snöfritt men lite halt ute,graderna kring 0:an..
    Ja inte är melodin purfärsk,,du måste nog backa till -60 talet,tror jag,,men låten var populär..Haé Kram.

    SvaraRadera
  3. Tusen tack :) det är kul att kunna variera sig med lockigt och rakt ;) allt bra med dig idag annars? kram

    SvaraRadera
  4. kul att du kikade in hos mej, välkommen tillbaka =)
    du är ju super duktig som tar dig tid och hittar tid att träna när du har en liten hemma..jag har ju två här hemma å har jätte svårt att få tiden och framförallt orken att finnas där

    SvaraRadera
  5. Skönt för dig att du hittat något som fungerar för dig! Själv tycker jag att hitta tid till träning är hur svårt som helst!
    Ha en fin torsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det kan ju självklart vara olika från person till person :-)

      Radera
  6. Jo, det är klart att det är lite anoorlunda när man har två :) För min del generar träningen i så mycket positiv energi, att det snarare underlättar för mig att vara en pigg och alert mamma :)

    SvaraRadera
  7. Bra där att du hittat något som passar och funkar!! Det kan va svårt ibland! Särskilt för dig som har barn ju, så bra jobbat! =)

    SvaraRadera