Besökare

tisdag 30 oktober 2012

Behålla fokus i ur och skur...

När hösten kommer är det många som tar sig i kragen och börjar träna. Ofta flyter det på ganska bra och träningen blir en vardagsrutin. Tyvärr är denna rutin väldigt lätt att bryta och ofta lägger yttre faktorer krokar i ens väg. Då är det viktigare än någon att bibehålla fokus. Man måste helt enkelt totalvägra att släppa blicken på de mål man har satt upp med sin träning.
Igår vaknade jag upp till den här utsikten: Snö. Massor av snö. Minst 1,5 månad för tidigt om jag fick bestämma. Det tar bort lite av charmen med härliga barnvagnspromenader och försvårar avsevärt möjligheterna till löpning. Har man inte god självdisciplin den här tiden på året, är risken stor att man blir bekväm och ger sig själv "goda" anledningar att hoppa över ett träningspass. Som sedan blir två och sedan tre...
"Det snöar ju fan mer på facebook än ute..."
(Gårdagens absolut skönaste status på facebook.)
Istället för en runda med vagnen i snöovädret, fick det blir en tur till gymmet igår morse. Egentligen tycker jag att det är för tidigt för styrketräning klockan halv nio på morgonen, men allt går om man bara vill. September vill ha uppmärksamhet med jämna intervaller, så konditionsträning går inte längre att köra när hon är med. Den tog jag istället hemma när hon sov, i form av afro. Ett riktigt svettigt konditionspass, som jag lätt hade kunnat hoppa över om det inte vore för det där med fokus. 
Varje dag hittar jag mängder av "goda" anledningar till att hoppa över ett träningspass. Erfarenheter och bra självdisciplin hjälper mig att stå emot när latheten och bekvämligheten försöker övertala mig att jag ska strunta i träningen. Jag vet ju hur bra kroppen mår av träningen, att jag sover djupare och orkar mycket mer.
 
Önskar er alla en fin
och
fokuserad tisdag!
Love,
Carro 
 

16 kommentarer:

  1. Helt rätt, rutinerna är räddningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utan dem vore det helt klart tufft ;-)

      Radera
  2. Duktiga du som håller fast vid träningen även om det finns en massa anledningar att låta bli ;) men har man fått rutin på det så är det lättare att fortsätta o olika ursäkter är lätta att se förbi.
    Ingela

    SvaraRadera
  3. Ja, jag kan inte göra annat än att skratta åt det. Är ganska så van om man säger så så det behövs allt stora motgångar för att jag ska muttra. Idag går det nedåt igen, dock bara till tvättstugan i källaren. ;)

    Haha det var verkligen en bra status, nästan så att mn vill knycka den för gud vad det tjatas om vädret där jämt. :P Hoppas att du har en bra dag nu! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knyck den du :-) citat av Jonte Karlsson, Söderhamn :-)

      Radera
  4. Hej du,,Ja det kändes bra att titta ut i morse och se att snön från i går är borta..Disiplin och fokus är ju viktiga beståndsdelar när man tränar..
    Faktiskt blev det jättegott även om mozarellan är ganska smaklös men lite kryddor sätter piff..Jag gillar äggnudlar,enkelt,snabbt o gott..Haé Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du... här har vi dessvärre massor av snöslask kvar, men snart så ;-)

      Radera
  5. Kommer man bara in i träningen är det underbart! Längtar till jag kommer igång igen. :)

    Underbar kommentar på facebook! :)

    Trevlig kväll! Kram

    SvaraRadera
  6. Där beskrev du precis mitt problem med träningen, att behålla fokus och inte låta ursäkterna sätta stopp för flödet. Svårt, men det är ju inte omöjligt. När jag kommer hem från Rom har min vän, som tävlade i SM i Bodybuilding, lovat/hotat med att han ska ta tag i min och en annan kompis´ träning. Vet inte om jag kommer att överleva det. ;-)
    sv:
    Jag gillar Axi´s röst, men däremot verkar hans personlighet ha en del att önska. :-/
    Nä, att du är lärare var inte otippat. Jag brukar alltid säga att lärare/pedagoger är allkonstnärer.
    Min hustru är förskollärare och samtidigt så både sjunger, spelar, målar, ritar och inreder hon. En riktig allkonstnär. :-)
    Då är vi ju kollegor. Jag är specialpedagog sen 2008, dessförinnan har jag jobbat som fritidspedagog sen -94. Och jag håller ju på med skådisjobb samt skriver eget... Allkonstnär. ;-)

    Jag förstår omställningen till 100%. Coolt att du fixade det så bra.

    Nu är vi nära avresa... :-D

    SvaraRadera
  7. Ha ha, du ser :-) lustigt med alla dessa likheter :-)

    SvaraRadera
  8. Jag går mot strömmen jag... ;) Har mkt svårare för det där på vårkanten, får alltid ngn dipp efter jul, januari går bra men februari är en bajs månad när det komer till mitt psyke vad gäller kosten konstigt nog, har försökt klura men vet ej vad det beror på....?.. Så du får gärna peppa mig i jan/feb så jag håller stinget uppe så vi blir de snyggaste mammorna på beachen 2013... ;) =)

    Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mystiskt... ;)
      Ska komma ihåg det i början på nästa år då, att peppa på dig som bara den :-) Du kanske rent av hoppas på mitt träningskoncept "4 Weeks to Satisfaction" då. Oavsett stöttar jag dig till 100!
      Kram kram

      Radera
  9. haha jaa, man behöver inte ens gå ut för att veta att det snöar! :P Bara kolla fejan.XD Här kom det inte alls så mkt som hos dig,vill inte heller ha snö än! :) Kram fina du!

    SvaraRadera