Besökare

måndag 1 oktober 2012

Uppdrag "Stark Mage"

Igår slog det mig hur mycket man använder magmusklerna i vardagen, särskilt när man har ett spädbarn. Alltid när man har barnet i famnen och ska resa sig, måste man ta i med magmusklerna. Det var inte alltför lätt i början, men nu har jag successivt blivit starkare igen.
Sned sidoplanka - en jobbig favorit
Igår körde jag mitt första magpass på gymmet efter förlossningen för fyra veckor sedan. Jag tog det oerhört försiktigt och var noga med att känna efter att det inte blev för hård träning. Jag körde sidoplankan, sneda situps och situps på pilatesboll. Avslutningsvis körde jag en diskoövning, där jag ståendes hade en vikt i vänster hand och drog överkroppen uppåt och åt sidan med högra magmusklerna.
Sneda situps där armbåge möter knä alternerande höger och vänster
Jag har aldrig behövt lägga ner så mycket energi på att träna magen. Den involveras ju som sagt mycket i vardagen och fungerar som stöd i nästan alla övningar på gymmet. Ibland brukar jag köra några magövningar i slutet av träningspass, när jag egentligen har för lite energi kvar för att åstadkomma något riktigt bra.
Pilatesbollen för skonsamma situps
Nu är jag dock i ett annat skede, där magmusklerna helt har delat sig och nu är på väg tillbaka. Jag är inte på jakt efter magrutor i nuläget. För magrutor krävs väldigt låg procent kroppsfett och det gynnar inte en ammande mamma. Jag är däremot på jakt efter styrka, eftersom styrkan i magen inte längre är proportionerlig med resten av kroppen. Det ska det bli ändring på. 
 
Träningen igår måste i alla fall har givit resultat, för hujedamig vilken träningsvärk jag har idag. Det kommer alltså att bli en sådan där dag, och morgondag, då det blir en pina att skratta.
 
Men det kan det ju vara värt!
Love,
Carro
 


20 kommentarer:

  1. haha ja :) duktig du är som tränar på! i hur många år har du tränat?? kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag var yngre rörde jag mig nästan jämt. Spelade fotboll och basket och på fritiden ägnade jag mig alltid åt aktiva lekar. Jag började på gymmet -99 när jag var 16 år. Körde då sten hårt i fyra år och sedan mer sporadiskt i mellan jag var 20-26. Sedan 2009 har jag tränat kontinuerligt och sedan september 2011 har jag kört riktigt fokuserat.
      Kram kram

      Radera
  2. Tack för ditt tips fina du.. =) Ska vi byta liv ett tag eller? :D ALLSTÅ fan vad fin kropp du har finaste.. Att du har ork med en liten knodd.. ;) Du borde vara stolt över dig själv. Jag har kort på gymmet men e jag där? Näää... Haha.. Massa kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tack <3 <3 <3 Är lite ego och avböjer ditt erbjudande, men tack ändå ;) Att HA ett kort, är ju alltid ett steg i rätt riktning i alla fall :-D
      Kram

      Radera
  3. Duktiga du,som kommit igång så fort...men å andra sidan du har ju kört ganska hård träning tidigare,så lite rutin är det väl..Jag ska åka ner till Uppsala nu 3 dagar och passa barnbarnen,,ska bli kul..Haé Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, så är det absolut. Allt som man hade innan är ju ett stort plus när man ska "tillbaka". Uppsala? Min gamla favvo :) Mys på med de små <3

      Radera
  4. Ja du menar Helge Skoog,,det är han som gör programmet sevärt tycker jag,,Ja så klart Hälge världens smartaste älg..Haé Kram.

    SvaraRadera
  5. Herregud människa... har du nyss fått barn;-)? Min yngsta blir 18 och inte sjutton ser jag ut sådär än....(hehe) IMPONERAD AB! Ha en fin dag! Kram Jenny

    SvaraRadera
  6. Det är väldigt inspirerande att läsa alla dina träningsinlägg, även om jag inte sysslar så mycket med såndant jag själv. Är alldeles för lat för det ;)

    Svar: Ja, det får nog bli så. Fast klickar hem tröjan bia nätet isf, hatar att prova kläder inne i stan :)

    Ha en bra eftermiddag/kväll! Kram

    SvaraRadera
  7. Ja jag undrar oxå om det är just det som höjer hormonnivåerna... eller om det är något annat... Är jue bra att dom flesta tävlingar i BB ligger på hösten nu i så fall när testo är högt...
    Här regnar det idag men är lika varmt ute... Hoppas att duni klarat er undan det så du kunnat rejsa med vagnen utan blöta/lorta ner den allt för mycket... :P

    Ja kör försiktigt bara för jag har en kompis som fick operera magmusklerna sen för att delningen inte gick tebax när hon tränat för tungt för tidigt... :S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Kör väldigt försiktigt, inte det minsta tyngre än vardagsträningen man får genom att exempelvis resa sig upp i sängen, bara från olika vinklar. Har fått tillbaka styrkan i bäckenbottenmuskulaturen redan, vilket underlättar och möjliggör träningen.

      Radera
  8. nje de e ju så de brukar vara inom vården, man vet aldrig vad som skall hända :) o sånt gillar jag, ha en bra vecka du oxså :)

    SvaraRadera
  9. Oj oj jag blir alldeles svittig och trött när jag ser hur du tränar.Jag gick ner ganska kvickt när jag hade fått barn jag ammde.Du är duktig som tränar!!! ......Blommerna håller krampaktigt tag i sommaren. Ha en bra kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, amningen suger verkligen energi ur en. Jag måste komplettera med onyttigheter som bullar, kakor och godis för att inte tappa vikt nu - lite lyxigt, men även småjobbigt. Tack detsamma :-)

      Radera
  10. När jag ser dina gymbilder blir jag sugen på att komma igång igen. Bara jag ätit klart min penicillinkur och snuvan är borta ska jag igång igen :)

    Ha det gott!

    Kram Kina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då håller vi tummarna för att du kryar snabbt :-)

      Radera
  11. Carro: Tack så mycket, men jag känner mig ändå lite stressad för jag tycker det BARA är tio veckor kvar. ;P I tanken hade jag först 57-58 kg innan tömning, men nu vet jag inte. Jag får helt enkelt se vart jag hamnar. Jag är 167-168 cm lång, så jag vet inte än vilken klass det blir. Petra kör i +168 om jag inte minns fel. Ang höjardag och annat upplägg så kör jag mer på känn. Jag har ingen coach men Sofi ventilerar jag med. Jag har väl kört till å från sen i våras, med start runt 70 kg, men det är faktiskt de senaste två veckorna som jag började på riktigt. För jag har inte haft världens bästa självförtroende så visste inte jag kunde tävla eller inte. Jag bestämde mig först efter jag hade kommit i ordning med boendet då jag såg att jag hade droppat i vikt (trots jag inte kört hårt alls överhuvudtaget) och att jag faktiskt kan, om jag vill tävla. Glömde jag nån fråga? :P

    Å du är ju i RIKTIGT bra form redan!!! Kram

    SvaraRadera
  12. låter grymt! hur kom det sig att du börja med träning då?? kramar

    SvaraRadera
  13. Grymt bra jobbat!! :D

    Tusen tack för gratulationen, finaste du! <3 :)

    SvaraRadera
  14. Vilken pepp du ger. Jag jobbar just nu för att få en starkare mage och starkare armar - har insett att jag inte klarar den nivå av yoga jag strävar efter om jag inte har styrkan - och den är svår att skaffa sig av enbart yoga. Så nu blir det att släpa fram situp-bänken och hantlarna. Mitt yoga mål för den här veckan är att kunna balansera upp och ner med hjälp av undersidan av armarna, den så kallade skorpionen. Är med på en skitkul yoga utmaning på instagram under hela oktober, varje dag har en ny yogapose som man ska göra och lägga upp.

    Kul att du gillar den typ av konst jag skapar, det är faktiskt ganska många som beställt eller köpt av mig som vill bryta av sitt annars ganska stilrena boende.

    SvaraRadera