Besökare

onsdag 24 oktober 2012

Det där med bebisar och folks bemötande

September (26 sep 2012)
Vi vaknar åter igen rejält utvilade. September vaknar nu bara en gång på natten för lite snabbkäk och somnar sedan om för att vakna vid kvart i nio ungefär. Vi hoppas såklart att det håller i sig, även om vi är fullt medvetna om att det kan svänga fort åt båda hållen. Tycker att det är lite märkligt; när jag var gravid pratade de flesta jag mötte om hur jobbigt det var med bebisar, hur nätterna var en katastrof och hur slaffsigt det var att amma. De lade naturligtvis till att det var värt allt, men jag förundras ändå över hur man försöker banka in sådant i huvudet, särskilt på förstagångsgravida.
September hjälpte till på Älsklings jobb igår, medan jag var på efterkollen.
 
Nu vet jag att vi är otroligt bortskämda med att hon sover på nätterna, men ta det där med amning. Vi pratar trots allt mjölk. Det är ju som med ytterskor på vintern, klart att det blir lite skitigt i hallen, men det är ju inget problem värt att ens tala om.
 
När jag nu träffar förstagångsgravida gör jag precis tvärtom: framhäver bara det positiva med bebisar. Det som kan uppfattas som mindre positivt, läser de sig ändå fram till på egen hand. Det är tillräckligt med oro som svävar i ens huvud när man är gravid ändå, man behöver inte att folk spär på den.
 
Ha en härlig och, framför allt, 
positiv onsdag :-)
Love,
Carro 
 
 
 

16 kommentarer:

  1. Vilken skön inställning du har, och den lugnar faktiskt mig! Jag håller med om att folk är duktiga på att lyfta fram allt negativt, även med själva graviditeten. "Oj, vad ont jag hade, och vad trött jag var, och fogarna, och ryggen, och klumpig var jag, och inte orkade jag träna, och så svettades jag hela tiden!"

    Hemskt men en del är ju verkligen så! Jag är mer "jaha, hittills har det ju fan rullat på bra, även om jag såklart märker av det men det är ju inte jordens undergång". (utom fogarna då, som jag hatade där några veckor ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm... Gillar din inställning och sen måste man ju få svära lite när man som du, ääälskar löpning, och måste göra uppehåll i det ;)

      Radera
  2. Du har så rätt. Otroligt hur man gärna påpekar de värsta som kan vara. I och för sig tror jag inte att de som inte har barn vet hur galen man kan bli när ens barn inte sover eller bara skriker. Gillar inte kommentarer av dessa om hur allt är rosa o gulligt med barn, för det är det inte jämnt. Oberoende behövs det inte kastas i ansikte på förstagångsgravida, de lär märka själva hur vardagen blir.
    Ha en bra dag. Lyxiga nätter ni har :)
    Ingela

    SvaraRadera
  3. Tjenare!
    Jag håller fullständigt med dig. Folk är så himla negativa när dom ska prata om nåt. Nu har jag ju inte sån erfarenhet som du, men det finns ju annat t.ex att dra ut en visdomstand eller att rotfylla en tand. Då kan en del ösa ut negativa saker om hur fruktansvärt ont det gör. Jag blir galen på sånt. Alla är olika. Pratar jag med någon som ska göra nåt så är jag bara positiv och försöker lugna. Det finns nånga exempel =)
    Vad snäll och fin hon är lilla September och tänk att hon redan är med pappa och hjälper till på jobbet.
    Ni får ha det så gott. (vi ska skriva på fredag och sen börjar vi köra över sånt vi kan ta i bilen. Flyttlasset,det stora, går 7 nov )
    Kram/Y

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande med flytten :) Japp, September trivdes bra där på jobbet!
      Kram <3

      Radera
  4. Vad roligt att du skriver sådär. Den enda som inte radat upp alla "jobbiga" saker först för mig - är min mamma. Hon berättar istället om allt fantastiskt, roligt, hur fina de är och vilken känsla man får när Liten läggs på bröstet för första gången... När jag undrar om de bara är rosor och gröna skogar brukar hon svara "ä, vadå, de är vad som med allt annat..." Men de är roligt vad olika man ser på det - valet är ju att fokusera på allt det roliga och underbara - eller på det som är "jobbigt"... en sömnlös natt och lite bröstmjölk på soffan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänka sig, att det kunde jag förstå med din mamma. Hon har en skön inställning som fler borde ta åt sig av :) Både privat och på det yrkesmässiga planet.

      Radera
  5. Hej du,,Nä den låten kan jag inte påminna mig,att ha hört..Ja jag har heller aldrig förstått varför man först talar om det negativa,om va det vara månde,,som du säger,ta det positiva,,det andra skiten får dom reda på ändå..Haé Kram.

    SvaraRadera
  6. Det sägs att boken ska vara jättebra så jag får nog lov att önska mig den i julklapp. :) Tror bara att jag har sett ett avsnitt utav Skavlan förut för det var nån med då med då oxå som jag ville kika på. Men verkar att ha missat något så får nog kika på det mer på det programmet framöver tror jag.

    Solen har hunnit försvinna men det är uppehåll i alla fall. Man får vara glad för det lilla. :P

    Aha! Okey, ja dom tycker väl inte om när under och övertryck ligger nära varandra har jag för mig.

    Tycker om din inställning! Varför oroa i onödan lixom. Man är nog orolig under sin första graviditet ändå kan jag tänka mig.

    Ha nu en toppendag! Kraam!

    SvaraRadera
  7. Så söt hon är! Tycker också att allt negativt framhävs mycket. Både graviditeten och tiden efter har nog varit enklare än vad jag förväntade. Såklart har det funnits tidpunkter det varit jobbigt, men man tar sig igenom allt och saker och ting blir ju vad man gör det till. Fast, vi har kanske haft tur också?

    Ja, dumma blodtryck :) Hade det tidigare när jag åt p-piller också så det är hormonrelaterat så det borde bli bättre. Har hört att kroppen räknas som gravid 3 mån efter förlossningen så den har någon vecka på sig att återgå till det normala :)

    Kram

    SvaraRadera
  8. va snäll du är :) tack! hur är det med dig idag?? kram

    SvaraRadera
  9. Ja, skrämselpropaganda om livet som babyförälder är rätt meningslöst. Den borde ju i så fall ha kommit innan graviditeten för att göra nån nytta. När de väl är gravida är det ju försent att fundera på de jobbiga bitarna. ;-)
    Det är underbart att vara förälder, inte alltid lätt, men UNDERBART!!! :-D
    sv:
    Ja, mör det var jag verkligen och sov gott gjorde jag. :-)
    Ja, nu är det snart helg. HÄRLIGT!!!
    Ha en bra torsdag!!! :-)

    SvaraRadera
  10. Håller fullständigt med dig. Även om de närmsta vännerna till mig som börjar få barn mer och mer låter som dig. De har haft enkla förlossningar, barn som sover om nätterna och själva är de riktigt pigga.
    Så jag tar med mig den positiva delen till den dagen (om det blir en sådan) som jag själv skaffar barn..:)

    Hoppas det löser sig snabbt med blodtrycket. Även om det finns mediciner så är det ju skönare om det löser sig ändå. Jag håller tummarna för det!

    Kramar

    SvaraRadera