Besökare

fredag 28 september 2012

Effektivisering

 
Som aktiv träningsmänniska strävar jag alltid framåt, inte bara med min fysik, utan även med träningsmomenten i sig. Jag vill att min träning ska vara så effektiv som möjligt och helst rolig. Det sistnämnda är inte alltid ett krav, utan snarare en bonus.
I förrgår spöregnatde det på morgonen, så jag åkte till gymmet för att testa crosstrainern för först gången efter graviditeten. Det gick hur bra som helst och framför allt är det bara att konstatera: Maskinen är otroligt effektiv. 30 minuter på HILL-programmet med en medelpuls på 171, det kan jag aldrig komma i närheten av när jag promenerar. Därför tänker jag fortsättningsvis försöka att köra åtminstone 2 crosstrainerpass på gymmet hädanefter.
Det är nämligen så man når resultat, genom att med jämna mellanrum pressa kroppen lite mer än vad den är van vid. Om du promenerar samma 7 kilometerssträcka vecka efter vecka, kommer kroppen till slut att vänja sig vid den och därför inte svara på träningen. Antingen kan man då utöka sträckan eller effektivisera den genom att exempelvis jogga rundan. Orkar man inte det, kan man börja med att jogga 10 minuter och sedan utöka. Förutom att kroppen då svarar mycket bättre på träningen, så tjänar man även tid.
En win-win situation.
Det är väldigt lätt att fastna i mönster, men det är dessto svårare att bryta dem. Det gäller inte bara träning, utan livet i övrigt. Jag tror att det är klokt att se över sina mönster ibland och fundera över om de gynnar eller missgynnar dig i din strävan.
Oavsett vart du är på väg.
 
Love,
Carro
 

15 kommentarer:

  1. Ja crosstrainer är effektivt, jag är nästan uppe i samma puls som när jag springer. Ljuvligt att få svettas ordentligt samtidigt som det är skonsamt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt skonsamt, speciellt för knän

      Radera
  2. Tror nästan jag måste anlita dig som personlig tränare, Carro.
    Känner mig så otroligt lat när jag läser om din träning....

    Ha en skön helg!
    Kramen Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äh, du är ju då aktiv på andra fronter :-)

      Radera
  3. Kloka ord och som du skriver så funkar de inte bara i träningen utan i hela livet. :-)
    Allt du gör i livet blir alltid lite lättare och roligare om du har ett mål och om du gör det med ett leende på läpparna. :-)
    sv:
    Jepp, Jack är en bra doktor. ;-)
    Jag hade en möte, inte med Jack, utan med med den berömda fågeln igår kväll och det gjorde lite nytta. Får bli ett nytt besök ikväll.
    Ha en riktigt bra helg! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, ja finns många varianter av bra doktorer ;-)

      Radera
  4. tack haft en perfekt dag idag allafall , åkt karuseller mm.
    Vad hittar ni på? blir det fredagsmys, nej jag fick ingen addning, men jag hittade dig nu.
    Kraaam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter härlig :-) mur och far kommer på besök, då det blir middag och mys
      Kram kram

      Radera
  5. Halloj! vad duktig du är som tränar!! har du alltid gjort det? eller börjat på senare år? vore kul att veta! hoppas allt är bra med lilla S.trevlig helg! kram Jessica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltid tränat. Förut var det lagidrotter, fotboll och basket, men sedan blev det golf och massor av Gym. Bodde nästan på gymmet mellan jag var 17 och 22. Sedan blev det mer sporadiskt, men jag har alltid tränat :-)
      Trevlig helg på dig åxå!
      Kram kram

      Radera
  6. Crosstrainern är verkligen underbar. Har en känsla av att jag kommer ha ont i knät efter morgondagen så då är den nog bra att ha som substitut till löpningen och cyklingen de närmsta veckorna..

    Ha en riktigt härlig helg nu! Kramar

    SvaraRadera
  7. Exakt min refräng oxå plus att man lägger till denna Playboybunny oxå då då... Trodde att jag hade kommit ifrån detta men icke... :D

    Ja snart så blir det mer och mer att man använder dessa maskiner inne igen när vintern kommer och det blir halt och kallt... och fy hihi... :P

    SvaraRadera
  8. ja alltid kul med utgång här i London ;)... allt bra med dig idag annars? många kramar

    SvaraRadera
  9. Ja det är det verkligen! Jag försöker köpa det en gång varje vecka så att jag får 2-3 matlådor. Nyttiga fetter och så himla gott! Jag är så dålig på att äta fisk annars, tycker inte om den frysta laxen. :/

    Helt rätt Carro! Jag har också börjat variera min träning mer, det blir bra mycket roligare och effektivare! :)

    SvaraRadera