Besökare

torsdag 30 augusti 2012

Stolt Svensk

Det händer inte särskilt ofta, men ibland är jag väldigt stolt över att vara svensk. Jag märker det bland annat när jag reser, då känns det liksom bra i maggropen att säga att man är från Sverige. I sin helhet kan jag tycka att landet är alldeles för "Lagom" för min smak, men det finns några undantag som sticker ut. Dessa är bland annat IKEA, Peter Forsberg, Roxette, ABBA och det veckoaktuella Polarpriset som Stikkan Andersson instiftade 1992.
Underbara scener när Ray Charles fick priset 1998
 
Jag vet inte hur stor koll ni har på Polarpriset, men i allmänhet utses två pristagare varje år: en inom populärmusik och en inom klassisk musik. Listan över musiker som tagit emot priset sedan starten 1992 är lång och omfattar storheter som Paul McCartney, Stevie Wonder och Ray Charles inom populärmusiken. Musik kan vara svår att förstå sig på, som exempelvis förra året då Patti Smith fick priset och året före det, då det var Björks tur. 
I år gick priset till cellisten Yo-Yo Ma och Paul Simon. Jag har alltid tyckt att herr Simon är ett muskaliskt geni och efter att ha sett årets Polarpris-program kan jag konstatera detsamma om Yo-Yo. Det handlar om så mycket mer än "bara" musik.
Det är ett sätt att skåda världen på, att inspireras av, att känna gemenskap i.
 
Svensken Stikkan Andersson tyckte att sådant skulle premieras. Gubben borde sjuttsiken ha fått Nobel's Fredspris för det.
First Aid Kit gjorde en högklassig tolkning av Simon & Garfunkel's America på galan
Jag såg Polar-priset på TV4 Play i tisdags kväll och jag kan varmt rekommendera det. Förutom fantastiska musiker, kunde man njuta av vilket otroligt representativt land Sverige är, när man lägger manken till.
 
 
Nog är det där vi egentligen borde höra hemma, bland världseliten?
Love,
Carro 

5 kommentarer:

  1. Så sant, så sant!
    Heja Sverige!

    SvaraRadera
  2. Hej du,,Musikaliskt tillhör vi väl redan världseliten...Jaha du skulle morra då om jag gjorde en etapp som slutade i söderhamn,,för många år sen när man körde igenom stan på väg mot norr,om jag inte är ute och cyklar så,fanns det en restaurang som hette Faxe.där fikade jag en gång,tror jag..Haé Kram.

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket :)
    Har du haft en bra dag då? kram :)

    SvaraRadera
  4. Jodå, har allt hört talas om detta pris, men inte sett utdelningen. Kramiz

    SvaraRadera