Besökare

torsdag 23 augusti 2012

Ett steg fram och två steg tillbaka

En lite smått pissed off Carro sitter vid datorn den här förmiddagen. Hon är irriterad på sjukvården, eller snarare på den läkare hon träffade när hon nattcruisade till Hudiksvall i tisdags. Vi förklarade gång på gång för honom att vi var där för att jag inte hade känt fosterrörelser som vanligt under de senaste 2 dygnen och att det i kombination med mitt höga blodtryck kändes oroande. Han förklarade gång på gång att min puls var bra och att proverna inte påvisade några värkar. Det var ju inte därför vi var där liksom!
 
Irritationen blommade således upp ur ett frö som handlade om att vi inte förstod varandra, på grund av hans brister i språket.
 
 
 När vi kom till barnmorskan idag, sken hon upp eftersom mitt blodtryck enligt journalen var så bra. Visst hade det varit bra, om det inte hade varit för att den ovannämnda läkaren hade skrivit in fel blodtryck i min journal. 23 steg lägre närmare bestämt. Han hade omvandlat undertrycket på 88 till 65 och i kombination med att jag imorse åter låg på 105 igen, hade dagen kunnat börja bättre. Jag tycker att det är ytterst sorgligt att liknande situationer kan få inträffa och det är inte första gången. Det är ett känsligt ämne att diskutera, men hela grejen känns inte okej. Att läkaren inte förstår vad vi säger och att han sedan slarvar ner något totalt felaktigt i ens, trots allt ganska viktiga, journal.
Nu ska jag vidare och träffa en läkare på min hälsocentral, sedan blir det fortsatt vila. Jag ser repriserna av de nya avsnitten av Dallas 2012. Det är lite väl kryddiga intriger för min smak, men samtidigt fascineras man av de olika karaktärerna.
Love,
Carro 


6 kommentarer:

  1. Det är verkligen inte okej. Blodtryck är ju ändå en allvarlig grej om det är alldeles för högt. Tur att det ändå upptäcktes. Inte konstigt att människor inte litar på sin läkare idag. Såna slarvfel kan vara livsavgörande i vissa situationer.
    Mvh/Mariah

    SvaraRadera
  2. Hejsan!

    Meeen så irriterande! Man vill ju kunna lita på sjukvården...

    Nåja, hoppas att du mår bra i alla fall och att det gick bra på vårdcentralen...

    Kramen

    SvaraRadera
  3. Jag hade blivit rosenrasande, så du gör helt rätt i att morra! Tänk att man måste dubbel och tripplkolla allt för att det ska fungera, det är för mig helt ofattbart. Om jag skulle sköta mitt jobb så dåligt som många läkare gör så hade jag inte haft något, så enkelt är det.

    Stå på dig!

    SvaraRadera
  4. Men vad tråkigt!! Det känns att sådant händer väldigt ofta dock!:(

    Sv: haha! Nääh?! :) vad var det i dem?:) jag har 1 banan, 2 ägg, vaniljpulver och några jätteblåbär i. Dessa blir kalasbra, men jag klarar inte "gummikonsistensen" så jag har i 1tsk vetemjöl i också :)

    SvaraRadera
  5. Skit oxå,att ha läkare som inte går att prata med,,fy..Hoppas du får riktig info om läget på din hälsocentral...
    Jag har ingen Signe i min krets,,ingen backflash heller..Här har det regnat hela fm..Haé Kram.

    SvaraRadera
  6. Hemskt att dom kan räkna det så fel, men hoppas du mår bättre nu iaf.
    När är det beräknad födsel?

    Jo, jag tror det är viktigt att bara ta en dag och säga "nu gör vi något ihop du och jag" sen om det är promenader, se en film, en romantiskt middag eller bara åka runt i bilen och kolla in hus i området spelar ingen roll. Bara man gör något ihop.
    Och jag klädde upp mig för kvällen i långklänning och fick min pojkvän att dra på sig en ny skjorta. Han har det ofta i jobbet men just sådär "den här skjortan är du snygg i, ta den" känns mycket bättre.

    Ha det så bra!!
    Kram

    SvaraRadera