Besökare

torsdag 28 juni 2012

Förbannade BMI

BMI 24,2. Normalviktig - det övre skiktet.
Jag vaknade tidigt imorse, så jag fördrev tiden lite med att bege mig ut i cyberspace. Eftersom hälsa ligger mig så varmt om hjärtat, tycker jag att det är intressant att läsa om nya råd och rön. Som med all media är det inte alltid lätt att veta vad man kan lita på och idag snubblade jag över en artikel om att komma i form. Någon läkare predikade om att man kunde ta reda på om man var överviktig genom det traditionella testet Body Mass Index. För er som aldrig testat det:

Vikten / (Längden i meter x Längden i meter)

Exempel: På bilden ovan vägde jag 75 kilo och jag är 1,76 meter lång (1,76 x 1,76 = 3,0976)

75 / 3.0976 = 24,2

BMI: 25,2. Överviktig.
Det som irriterar mig är att läkaren i artikeln är inget dumt undantag. Jo, dum är han, men absolut inget undantag. Vid flertalet tillfällen då jag själv har varit i kontakt med så kallade experter (allt från läkare på sjukhus till hälsogurus), pratar de om BMI. Har du under 18,5 är du underviktig. Mellan 18,5-24,99 är du normalviktig, men från 25,0 är du överviktig. På 30,0 börjar det som kallas för fetma.

Vad det däremot inte alls lika ofta nämns, är att tabellen INTE går att applicera på människor som är vältränade. Jag tog bilden ovan efter Fitnessfighten i septemeber förra året. Då vägde jag 78kg och "experter" skulle då ha kallat mig överviktig, trots att jag själv anser att jag var i väldigt bra form då.
BMI: 23,2. Normalviktig.
För ganska pecis två år sedan hade jag en av mina abosluta formtoppar. Jag hade deffat ner mig till 72 kilo och var väldigt tajt i kroppen. Under samma period fick jag flera blodproppar, så jag träffade flera olika läkare och sköterskor under några veckor. Alla sa samma sak "Ja, ditt BMI visar att du är normalviktig. Överviktiga brukar annars ha en tendens att lättare drabbas av proppar". Hade jag vägt 15 kilo mindre, hade jag fortfarande klassats som normalviktig, trots att jag antagligen hade sett totalt utmärglad ut. Åter igen, experter som stirrar sig blind på en tabell som är så dum, att den inte ens borde få publiceras i kvällstidningarnas extrabilagor.

Nej, Gott Folk...
Stirra er inte blinda på alla dumma artiklar och sajter om hälsa och välmående. Framför allt, om ni vill ha tips eller hjälp med hälsan, se till att ni vänder er till kunniga människor.

En vit rock i ett sterilt rum bekräftar tyvärr inte alltid kunskap, även om vi gärna vill tro det...

Love,
Carro

12 kommentarer:

  1. Bilder ljuger inte - jävlar så snygg du är! Grym kropp!

    SvaraRadera
  2. Niclas Lindberg28 juni 2012 kl. 11:57

    Ja, jag kan bara hålla med dig! Har länge tänkt lika om dom som tränar...Kan man verkligen blanda in BMI-tabellen hos dom? Nä, jag tror på sunt förnuft och kunskap som är anpassade till individerna! Du ska vara helnöjd med dig själv för du ser hur bra ut som helst! En fortsatt trevlig sommar på dig/er! :-)

    SvaraRadera
  3. haha ja om de vore spå väl att ja ficka sova, vaknar alltid för tidigt :( men ang städningen, den va skittråkig, men visst pengarna e ju kul

    SvaraRadera
  4. Fantastastisk kropp, på alla tre bilder!

    SvaraRadera
  5. Halloj söta du
    När folk klickar in, var kommer man då
    Jo till en otrolig vacker och mjuk tjej
    Glömde en sak, men de kommer jag fixa sen i ett inlägg
    Kommer presentera dig imorron med synlig länk
    Ville göra de så spännande så möjligt
    Kommer skriva en rad om att du sjunger fantastiskt fint
    kram

    SvaraRadera
  6. Jag hatar BMI och ännu mer idiot förklarar jag läkare som går eftr det. Man kan ej gå efter BMI, en läkare påstod att min kusin som är bodybuilder drabbats av fetma enligt BMI för det var för högt, så sa hon men se på mig det är muskler men läkaren stirra sig blint på BMI och hur sjukt är inte det....

    SvaraRadera
  7. Vad duktig du är som bakade bullar, det kanske är mamman i dig som håller på att vakna till rejält. Med småkids i huset är bullar ett måste, och gärna hembakade :). Hoppas du får en bra kväll framför fotbollen :)

    Kram Kina

    SvaraRadera
  8. jätte bra att du tar upp det för tyvärr är det alltför många människor som går på det och litar fullständigt på BMI. jätte bra skrivit!!!!

    Å btw, du är jätte fin

    SvaraRadera
  9. Ja, det är fan sjukt med BMI-tabellen när det kommer till oss som tränar... Bra att du tar upp det!

    SvaraRadera
  10. Vältranade personer har större andel muskler på kroppen än icke tränade människor, muskler väger mer. Så därför går det inte att räkna efter samma bmi-tabell. källa: http://raknaut.com/

    SvaraRadera