Besökare

fredag 20 april 2012

Formtoppa

Första maj 2010
Även om man inte kan tro det när man kollar ut genom fönstret idag, så närmar sig sommaren med stormsteg. Det märks även i min inkorg och på Facebook, där det dyker upp frågor om fettförbränning inför sommaren. Med September i magen så har jag personligen inga tankar king sommarformen den här våren, men jag har stor erfarenhet av kost och träning som verkligen ger bra resultat. Vi gymråttor kallar sådana upplägg för att vi deffar, eftersom vi brukar vilja plocka bort fett och samtidigt behålla muskler, för att framhäva musklernas definitioner. Viktigt att veta är, som alltid, att vad som fungerar bäst för mig, kanske inte fungerar lika bra för dig.
Linda Fodor, Sveriges främsta inom tävlingsgrenen Body Figure.

Den absolut effektivaste fettbrännaren, är konditionsträning före frukost. Den simpla anledning till det är att kroppen då har förbrukat all energi (kolhydrater) under natten och då måste kroppen ta från sina egna depåer (fettet på kroppen). Oftast rekommenderas morgonpromenader före frukost, gärna minst 45 minuter. Senaste gången jag deffade, våren 2010, valde jag att jogga samma sträcka,  istället för att promenera. Jag hade läst att Linda Fodor gjorde det och för mig gav det mycket bättre resultat. Vad som kan vara viktigt att tänka på, är att kroppen vänjer sig ganska snabbt och för att undvika platåer i sin formtoppning, måste man utmana kroppen. I mitt fall började jag med 20 minuters joggingturer, som jag sedan utökade till 25, 30, 35 och som mest 40 minuter.
Första maj 2010
Det är alltid bra att komplettera sin konditionsträning med någon form av styrketräning. Muskler bränner fett, (även när vi inte tränar utan ligger i soffan, sover... nästan för bra för att vara sant! ) även om vi i första hand använder kolhydrater under exempelvis ett styrkepass på gymmet. Efter styrketräningen är det däremot också effektivt att köra konditionsträning. Återigen anser då de flesta att det är bäst med medelintensiv träning, exempelvis powerwalks, och personligen älskar jag crosstrainern. Om man inte kan/orkar sig upp på morgonarna är detta ett ypperligt substitut. Det är också ett smart knep att ta till när man når platåer i sin formtoppning.
Maten är självklart också (minst) lika viktig som träningen. Det finns nog lika många upplägg som det finns experter på området och jag tror att det är klokt att prova sig fram. Jag har haft många olika upplägg, där några har varit lyckade och andra mindre lyckade. Idag vet jag vad som fungerar för mig, men jag är alltid öppen för nya råd och rön.

Träningen och kosten beror självklart mycket på vad man har för mål och hur lång tid man har på sig att nå målet. Jag har ofta börjat deffa i april med mål att vara i bra form till midsommar. Jag börjar ofta en diet med 12-13 väldigt strikta matdagar. I stora drag handlar det om mycket grönsaker, bra protein (tonfisk, torsk, kyckling, mager nötfärs, mager skinka), bra kolhydrater (Länge Leve Gunde Svan och hans havregryn) och lite "dåligt" fett. Frukosten är alltid havregrynsgröt, som är mättande och ger bra energi. Lunchen och middagen består ofta av kyckling, grönsaker och eventuellt grovt bröd eller bulgur. Lättkesella med bär eller en grov brödbit med proteinrikt pålägg är perfekta mellanmål. Efter de första 12-13 dagarna lägger jag in en fridag då jag äter vad jag vill, men ser till att fylla på med rikligt med kolhydrater och fett. Därefter lägger jag in 1-2 fridagar i veckan, beroende på hur formkurvan utvecklar sig. Det finns förresten delade meningar om fridagar, men för mig har det alltid varit effektivt att chocka kroppen. När man ligger på lågt kaloriintag finns det en risk att kroppen börjar att gå på "sparlåga" och då stannar resultatutvecklingen upp. Fridagar brukar kicka igång förbränningen på högvarv igen.

Det finns oändligt många bra anledningar till att ta hand om sin hälsa. För mig är det ett sätt att leva och som jag tidigare uttryckt:

"Kroppen är livets viktigaste verktyg. Sömn, styrka och uthållighet är ju A och O."

Love,
Carro

2 kommentarer:

  1. Åhh JÖSSES!! jag blir trött bara jag läser =)
    Men vad är det jag hör av maken Anders?
    Han läser på Facebook och säger att damen nu är fru. Vadandetta hemliga tilltag? Ja det gjorde ni rätt i. Snabba puckar bara så där. Stort GRATTIS till er alla tre. Tar du Leifs efternamn eller??
    Ha det gott
    Kram/Y

    SvaraRadera
  2. Fasen vad bra skrivet!!!

    Gissa om jag längtar till nästa vår för att formtoppa mig själv nu, tjohooooo! =)

    SvaraRadera