Besökare

onsdag 25 maj 2016

Hälsa och Välmående Inspirerar

Ni vet väl om att kroppen är konstruerad för en aktiv livsstil? Går man tillbaka till vår initiala existens, så skulle vi helt enkelt fixa mat på dagarna och sova på nätterna. Hur medel-Svenssons sovvanor ser ut nuförtiden, är således en smärre skräckhistoria (däribland även mina egna sovvanor periodvis). Det här med rörelse dock... Det är faktiskt något som borde prioriteras så mycket högre än vad många människor gör idag. Man går upp, åker till jobbet, sitter stilla större delen av dagen, åker hem, lägger sig i soffan. Och så klagar man på att man är trött? Tro på sjutton det när kroppen inte alls får göra det som den är till för: röra på sig. 
Jag är långt ifrån konstant perfekt på den fronten heller. Däremot låter jag oftast inte mina sämre perioder bestå så länge. Max någon vecka, sedan hittar jag alltid tillbaka till "good old active lifestyle" igen. Många som kommer ifrån den aktiva livsstilen, samt de som faktiskt aldrig har vari aktiva, klagar ofta på att de inte har tid. Tidsbrist är världens sämsta ursäkt. Att ställa klockan 45 minuter tidigare än vanligt och hinna ut på en liten powerwalk (eller som jag i störtregnet idag; joggingtur) tar kanske emot när klockan ringer, men känslan efteråt är extra positiv. Känslan när man kommer till jobbet och vara helt pigg i både kropp och knopp är också helt amazing. 

På en timmes lunchrast hinner man också med en hel del rörelse om man planerar väl. Ibland kanske man har möjlighet att korta ner lunchrasten några dagar i veckan för att få längre tid för lunchrörelse en eller två gånger i veckan. 

Det finns någon gammal riktlinje om minst 30 minuters rörelse om dagen och även om den kan kännas lite gammal och grå, så ligger det mycket i det. 30 minuter om dagen har alla. Den extra energin som man får i form av både fysisk och psykisk välmående, gör att hela dagen blir bättre. För dig själv och för din omgivning, för tro mig, hälsa inspirerar inte bara sociala medier fanatiker som jag själv. Hälsa och välmående inspirerar alla! Och skulle någon säga motsatsen, så ligger det ofta ett uns avundsjuka eller dåligt självförtroende bakom... 

Love,
Carro 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar