Besökare

onsdag 8 juli 2015

Sommarträning

 Förra veckan när vi hade riktig sommar även i södra Norrland, hade jag tänkt att skriva ett inlägg om sommarträning. Jag hade tänkt tipsa om att köra exempelvis konditionsträningen tidigt på morgonen, innan både luft och kropp är upphettad. Ibland har jag börjat mornar med en kall dusch och sedan gått ut och sprungit med blött hår och på så vis tjänat åtminstone några minuter innan kroppen näst intill kokar i löpspåret.

 De tipsen känns inte så aktuella längre, eftersom det idag regnar och är 12 grader varmt. Beträffande min egen sommarträning hade jag för några veckor sedan en ambition att jogga/springa varje dag under sommaren, helst på morgonen (med värmeteorin i åtanke), men det rök direkt i och med att började sommaren med att vara förkyld i en vecka. I lördags kunde jag gå ut och jogga för första gången, men har därefter inte ställt klockan som planerat därefter. Av den enkla anledningen att jag har behövt varje minuts sömn. Jag är supertrött på morgnarna och när September har tillåtit, har vi legat kvar i sängen till klockan nio och kollat på barnprogram på TV:n , på Youtube på plattan eller läst hennes stooora fordonsbok eller den nya favoritboken om Snövit.
Förra sommaren kunde jag springa med September i vagnen. Det var väldigt lämpligt, då hon gillade att se sig omkring från vagnen, samtidigt som jag fick väldigt bra träning. Nu åker hon bara vagn om hon vill sova eller om vi är på väg till lekparken. Att bara sitta och bli dragen i vagnen är inte längre av intresse, utan då vill hon direkt hoppa ur. På vardagarna när Älskling jobbar, får jag numer min kondition av de kilometerna jag drar henne i vagnen till de olika lekparkerna, samt att jag deltar aktivt när vi väl är framme. Vi klättrar, åker kana, cyklar på sådana där "spårcykelsnurror" och jag lyfter henne överallt dit hon inte når eller själv kommer upp. När vi är tillbaka hemma är jag ofta alldeles blöt av svett för att vi har hållit ett så högt tempo. 

Styrketräningen avklarar jag när Älskling kommer hem från jobbet. Enligt planen ligger jag mellan 3-5 pass i veckan. Fokus ligger på att stärka och forma just nu och det blir ofta dropset. På fredag går Älskling på semester och då blir det några fler rena cardiopass på mornarna igen... och självklart fullt ös i lekparkerna även då. 

Love,
Carro 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar