Besökare

fredag 10 juli 2015

Resa Utomlands

Så länge jag kan minnas har jag älskat sol och värme. Jag var utomlands första gången när jag var 12 år och har därefter varit utomlands minst en gång per år. Det är nog över 10 år sedan som jag insåg att man aldrig kan räkna med den svenska sommaren och därför har jag alltid haft en resa inbokad i juni, juli eller augusti. Ibland har jag rest ifrån ett 10-gradigt och regnigt Sverige och ibland, som förra året, åkte vi ifrån ett 30-gradigt Sverige. Lugnet av att veta att man åtminstone får en riktig sommarvecka har besparat mig från att vara alltför upprörd över det ofta svikande svenska sommarvädret...
Jag har diskuterat resor med väldigt många olika personer den senaste veckan. Vad som är en bra resa, skiftar naturligtvis väldigt mycket från person till person. Några vill ha äventyr, storstad, och shoppin medan andra föredrar bad, sol, sandstrand och vattenland. Eftersom jag tillhör den sistnämnda kategorin, så är det även bara där som jag tipsar. Och tipsar, det gör jag flitigt till höger och vänster. Jag tror inte någon av mina gamla kollegor har undkommit min PR för Turkiet och även All Inclusive-resor.
 Många menar att All Inclusive är trist, att maten är dålig och man missar charmen med att leta bra restauranger. Åter igen beror det ju på vad man är ute efter på sin semester. För egen del vill jag ha det så lämpligt som möjligt. Jag tycker om att inte behöva ha med min sandiga handduk till rummet och jag gillar att få en nytvättad handduk att ligga på hela dagen vid poolen och havet. Jag tycker om att slippa ha med pengar och att testa nya saker; både maträtter och drinkar. Några menar att mat på All Inclusive-hotell inte håller någon bra standard, men ofta är det gamla erfarenheter som hänger kvar. Hotell med några fler stjärnor håller idag ofta väldigt hög klass. På hotellet vi åker till nästa lördag, skulle minst 15 rätter varje kväll kunna vara exklusiva a´la carte-rätter. 
Det här inlägget kom dock egentligen till för att kommentera just All Inclusive. När många människor bokar resa, särskilt nu i Sista Minuten-tider, kollar de gärna efter de billigaste resorna som ofta endast inkluderar frukostbuffé. Vad folk inte tänker på att det tillkommer ganska mycket pengar under resans gång för solstolar, lunch, glass, middag och eventuella partynätter. Ekonomin barkar iväg snabbt när man väl är på plats. Att välja ett All Inclusive-hotell som kostar någon tusenlapp mer per person, är ofta betydligt mer kostandseffektivt (plus att man slipper fundera över hur mycket mat och dryck kostar). 
Skulle jag boka en Sista Minuten idag, skulle jag åka till Sultan Sipahi i Alanya. 50 meter från stranden och 500 meter från hamnen i Alanya, med pool och vattenrutschkana. 7'800 kronor för vuxna Alll Inclusive med avgång 15 eller 22 juli. 29 juli kan man åka för ynka 7'300 till samma ställe, också All Inclusive. 

Och om någon av er nu börjar fundera på att ta en Sista Minuten, så kan jag spä på det med att vädret inte blir bättre (i södra Norrland) fram till och med den 23 juli. 

Själva åker vi till vårt favorithotell Royal Dragon nästa lördag. 
Som vi längtar efter sol och värme!!!

Love,
Carro 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar