Besökare

måndag 26 januari 2015

Måndagstipset

Då har vi kickat igång en ny vecka igen. Jag tänkte hädanefter ägna mina måndagsinlägg åt diverse tips av olika slag. Som det mesta i den här bloggen handlar det främst om hälsa, men jag tror jag väljer att kategorisera det livsstil istället. Det blir lite bredare så.

Det första jag tänkte tipsa om idag är gruppen "100 Pass Innan Midsommar" på Facebook. Gruppen behöver tack vare namnet ingen närmare presentation, utan man gör helt enkelt ett inlägg där efter utfört pass. Vissa väljer att skriva enkelt; "Pass 12/100". Andra lite mer utförligt "Pass 12/100 60 min Powerwalk" och vissa väljer lite längre varianter "Pass 12/100 60 min Powerwalk. Svettigt och hög puls, men frisk luft och väldigt skönt efteråt". Det finns inga regler, men sidan gör en motiverad och man håller koll på alla sina pass (särskilt bra om man inte använder träningsappar). 

Framför allt blir den kloka klyschan "Bli inte besviken över resultaten du inte fick av träningen du inte genomförde." väldigt tydlig när man bränner av pass efter pass. Det är absolut inte tävling om vem som kommer först till 100 pass och jag tycker faktiskt att det är en riktigt fin stämning i gruppen. Sa jag att cirka 36'000 personer deltar?
Nätet må ha sina guldklimpar - men inget går upp mot familjemys. Igår tog vi en långsväng på snowracer.

Veckans andra tips är morgondagens premiär av Biggest Loser. Det finns inget program som motiverar mig så mycket i min träning som det programmet. Till er som inte har följt det tidigare, kan jag verkligen rekommendera att ni ger det en chans den här säsongen. Ibland kan jag tänka att det är tungt när jag kör konditionsträning och att då se hur dessa... gigantiska... (dumt ordval, men det är ju hela programidén att man måste ha den utgångspunkten) personer tränar så extremt mycket mer och mycket tyngre än jag - ja, det inspirerar. Att följa deras otroliga resor, både fysiskt och även psykiskt är sannerligen motiverande. De flesta känner nog igen vinnaren från 2013 Simon, som varit med i Let's Dance och även gjorde en Hej Dundrande insats i Fångarna på Fortet i fredags. Att se en sådan utveckling - det måste vara bland det bästa inom kategorin Bra Förebild. 
Jag må vara en sann sommarmänniska - men jag lär mig mer och mer att uppskatta vintern. Framför allt vinternaturen som ligger precis runt husknuten där vi bor. Livsstil Hälsa handlar mycket om sådant; att ha energin att ta vara på dessa fina vinterdagar...

Dagens tredje tips är Sweden Ninja Warriors som har premiär på torsdag. När jag har kört morgoncardio på crosstrainern i garaget, har jag nästan alltid kollat på American Ninja Warriors. Jag har sett över 100 avsnitt och det är extremt inspirerande att se alla grymt vältränade personer bemästra de tuffa hinderbanorna. Jag tror att serien kommer att få en enorm slagkraft i Sverige, med tanke på det växande intresset för exempelvis crossfit och andra träningsformer där styrka och kroppskontroll är A och O.

Love,
Carro 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar