Besökare

måndag 25 mars 2013

Träning vid sjukdom

Mamma Sjuk & Dotter Sjuk
 Det var väldigt länge sedan jag var sjuk, men många av mina klienter har de senaste två månaderna fått bryta sina träningsscheman på grund av sjukdom. Frågan om träning vid sjukdom har dykt upp många gånger och i stora drag kan man säga att:
"Träna inte när du är sjuk."
 
Vi tränar alla av olika anledningar och har olika mål med vår träning. När vi är sjuka bör vi alla ha ett gemensamt mål: Att bli frisk.
Ge kroppen därför det den behöver för att bli det; vila och energi.
Vår lilla pajas lyser upp sjukstugan
När kan man börja träna efter sjukdom då? Här går det inte att ge ett definitivt svar, utan var och en måste känna efter. Sticker pulsen iväg vid liten ansträngning vilar du ytterligare en dag. I mitt fall är jag feberfri idag, men orkeslös, och ser då till att ta det väldigt lugnt och försöka fylla på med energi, trots att suget efter mat är obefintligt. Imorgon tar jag antagligen en kort promenad för att känna efter hur kroppen mår och om det känns bra blir det ett försök till träning på onsdag. Max 20 minuters konditionsträning på morgonen och om det känns bra, styrketräning med lättare vikter på eftermiddagen.
 
Tränar man hårt när man är sjuk, även bara snuvig, riskerar man bland annat hjärtmuskelinflammation.
 
Vid lättare förkylning kan man dock köra olika former av teknikträning och lättare styrketräning, men åter igen: Lyssna på kroppen!
 
Går man i skolan och är så pass pigg att man faktiskt är där, så bör man byta om på idrotten, men berätta för läraren att man är sjuk och därför inte kan "ge järnet".
 
Love,
Carro  
 

6 kommentarer:

  1. God kväll snäckan..Hoppas att du mår bättre snart igen.Ha en mysig kväll.kram kram

    SvaraRadera
  2. Söta bilder på er tillsammans..kram kram

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det är det mest förnuftiga, att lyssna på kroppen. Just nu när jag är magsjuk så finns ju inte energi ens till att tänka på gymet men med en förkylning kan det vara svårare. Ett bra tips är dock att låta första passet vara en rask promenad, då känner man direkt om kroppen är redo för tuffare pass.

    SvaraRadera
  4. Så fin den översta bilden är på er!! Och tack för tipsen ang. träning och sjukdom..

    SvaraRadera
  5. Kväller,,Kul bild på lilla busen September,,ja bäst att ta det lugnt om man är krasslig..
    Ja skidvagnen blev fin,fick rapport i dag att den fungerade bra..Haé Kramen.

    SvaraRadera
  6. Nej helt rätt, inte träna när man inte mår bra... Själv har jag hållt mig frisk hela vintern (tack vare träning och frisk luft tror jag). Krya på er!
    Sv: Jag älskar höga klackar och eftersom jag bara är 158 cm så blir jag aldrig för lång hihi...
    Kram finis!

    SvaraRadera