Besökare

söndag 24 februari 2013

För mycket hjärna...

I måndags skrev jag ett inlägg om styrkeutveckling. Jag hade kört dips mellan två bänkar med en 9-kiloshantel i knät och hade som mål att klara av 11 kilo nästa pass. Idag var det dags för "nästa pass" och jag började med en vikt på 10 kilo. Det kändes väldigt bra, så jag bestämde mig för att köra på 15 kilo. Jag körde en åtta utan problem. Testade 20 kilo och avslutade sedan med fem repetitioner på 25 kilo!!! Hur i hela fridens namn gick det till?!
 
Till saken hör även att jag hade kört 7 set bröst och 10 set axlar innan också...
Forskning säger att vår hjärna begränsar musklernas styrka med 20% och kanske var det helt enkelt det jag fick svart på vitt nu. Förra veckan kanske jag hade för mycket "huvud" med mig på gymmet. Jag har upplevt det tidigare, exempelvis när jag har tränar med brorsan. När jag har bett om att få 40 kilo i vikter har han ibland givit mig 45 utan att säga något och jag har då gjort precis lika många repetitioner som jag skulle ha gjort om det var 40 kilo.
Kanske är det detta "huvud"
som även exempelvis skiljer en guldmedalj från en fjärdeplats?
 
Fascinerande är den dock; vår hjärna.
 
Love,
Carro 
 
 

2 kommentarer:

  1. Hej du,,Ja jag tänker ungefär som du,,i pelles fall så tror jag dom får det ganska kul däruppe,sen får han träffa sin äldre underfundige bror oxå,så dom kommer att få roligt ihop..
    Det där du tänker om hjärnan ställer jag upp på,ligger en hel del i det..Haé Kram.

    SvaraRadera
  2. Det där med tanken är verkligen häftigt. Hur mycket mer man klarar av än man faktiskt tror. Grymt kört av dig idag!
    Hoppas ni får en fin start på veckan nu!
    Kramar

    SvaraRadera