Besökare

tisdag 27 november 2012

Den där j**la musiken på gymmet...

Jag har tränat på samma gym i snart 14 år och en sak har alltid omdiskuterats där: Musiken. Sedan gymmet bytte lokaler för ungefär tio år sedan, har det funnits en mp3-spelare där vi själva har kunnat byta musik på det numer obemannade gymmet. Det stora problemet har de senaste åren då istället varit ljudnivån, som har varit alldeles för hög. Igår när jag kom till gymmet möttes jag däremot av en lapp där det stod att musiken nu spelades från Spotify (från en dator som står i rummet dit bara styrelsen har tillträde).
Idén i sig är inte så tokig, men problemet nu är låtlistan och hur folk egentligen tänkte (eller inte tänkte) när de la upp den. Musiken är alldeles för hård för att spelas på ett sådant ställe och nej, jag är inte överdrivet känslig. Tänk er själv scenariot igår förmiddags när jag och den pensionerade rektorn är de enda personerna på gymmet och vi blir tvungna att lyssna på exempelvis Die Motherfucker Die av metallbandet Dope. Efter några låtar av metallband och med growlande sång, spelades plötsligt Thunderstruck av AC/DC och då framstod den som värsta dansbandslåten i jämförelse med den andra musiken.
Mitt gym är till för alla: gymnasieungdomar, folk i 20-årsåldern, medelålders, män, kvinnor, pensionärer. Då måste man även spela musik därefter. Vill man lyssna på kontroversiell musik får man gärna göra det, men det borde man väl då kunna göra i sina egna hörlurar? Sedan kan man ju undra varför jag inte har försökt att gå med i styrelsen för att påverka det gym som jag trots allt ofta besöker? Det enkla svaret på den frågan är att jag har suttit i styrelsen i många år och jobbat åtskilliga timmar ideellt, särskilt på den tiden då gymmet var bemannat. Jag har gjort mitt där. Idag är jag bara medlem i det ideella gymmet, som dessvärre är på väg utför...
 
Vad spelar de för musik på ert gym?
 
Love,
Carro 
 

28 kommentarer:

  1. Lyssnar bara på avslappnande yoga/meditations-musik. De få gånger jag är ute och springer kör jag på bandit rock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, till yogan brukar jag köra så kallade Yoga Pop Ups. Kända låtar omgjorda för att passa yoga, riktigt bra även när man bara vill varva ner i övrigt.

      Radera
  2. Vi styr musiken själva, oftast också obemannat. När bara jag och sambon är där så rullar en spellista från Spotify, annars körs oftast radion som nån slags kompromiss och de som vill ha annat har egen mp3 i öronen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju så det ska vara tycker jag :-)

      Radera
  3. Jag har bara en halv gig i surf, tog det minsta paketet. Instagram tar tydligen en hel del. ;) Det armbandet som jag fick se först var ett sådan som man snurrar flera varv runt handleden och är mycket finare enligt mig. :)

    Undrar hur deras röster är sen i framtiden när dom growlar på det där viset. Det kanske blir lugnt och sköt. :D På mitt gym så är det hissmusik som jag kallar det. Åt andra hållet istället med alldeles för mjäkig stil. Lite riv i det får det gärna vara!

    Ha nu en toppendag! Kraam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bra med så kallad hissmusik ätt ju att om man vill kannan musik och högre, så kram man ju ha hörlurar med det. På vårt Gym har det tidigare varit så högt att det har varit lönlöst med lurar, eftersom musiken i gymhögtalarna har överröstat musiken i lurarna...
      Tack detsamma :-)

      Radera
  4. Kunde inte ha sagt det bättre själv...

    SvaraRadera
  5. På mitt gym har de radion igång på en lagom volym. Superskönt om man inte orkar ha hörlurar!

    SvaraRadera
  6. Just därför jag införskaffade mig en mobil som stöder spotify så jag kan lyssna på min musik, även om mitt gym kör megapol men ibland passar det mig inte :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fungerar ju kanon, så länge musiken i lokalen inte överröstar den i lurarna :-)

      Radera
    2. hahaha så sant :P har hänt då får man höja, men det tjuter bra i örona efteråt =)

      Radera
  7. Låter jobbigt!!

    inte? jag älskar smoothies! det är så fräscht!
    och ja, i mitt hushåll ska det också gå enkelt till med matlagningen, och så få ingredienser som möjligt och snabbt ska det gå! haha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får testa några fler innan jag dömer ut dem helt ;-)

      Radera
  8. Tack:) och jag skulle faktiskt inte vilja byta mitt utseende med någon annans. Ibland kan jag faktiskt bli för självkär. Det var jag för några år sen. Kunde fota mig själv hur länge som helst. Fattar dock inte vad som gör att jag förtjänar se ut som jag gör:( gillar ju mitt ansikte och så, det är bara kroppen jag har lite problem med just nu.

    SvaraRadera
  9. tack snygging! ja det är så fint i London :) haft en bra dag än så länge? kram

    SvaraRadera
  10. Ja, det där är alltid ett problem. Fel musik, eller för hög musik.
    På mitt gym, (känns fortfarande ovant att skriva så), är det rätt ok musik och på en lagom nivå. Ofta rock, men inget growlande, men också lite annat blandat. Idag var det Volbeat. Bra träningsmusik. :-)
    sv:
    Hehehe Ja, jag är riktigt stolt över att vara bättre än Wikipedia. ;-)
    Javisst är Faith No More bra rock.

    Hoppas du får en bra onsdag. Halvvägs till helgen. :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart du ska skriva DITT gym ;)
      Faktiskt fått en del bra reaktioner efter att ha lagt upp blogginlägget på facebook, så jag tror och hoppas att vi kanske får lite mindre kontreoversiell musik framöver. Håller faktiskt på att sätta ihop en spellista själv till gymmet nu.
      Ibland lönar det sig att klaga ;)

      Radera
    2. Bra jobbat! Gött att du fått genom en förändring! :-)

      Radera
  11. Wow vad duktig du är! Peppande & inspirerande!
    sv: Åh tack snälla! Så otroligt glad jag blir, verkligen!
    Hoppas att du vill följa fotobloggen & fortsätta att kommentera! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla :-) Absolut, fortsätter att kika in ;-)

      Radera
  12. Klart det borde vara musik som passar för alla, om det ska vara så att det inte går att styra...Blir det för mycket av det "goda" så kanske folk drar sig för att gå dit. Kramiz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är absolut en risk för det och några har faktiskt redan valt att göra det.

      Radera
  13. Irriterande! När man tränar så vill man ju lyssna på låtar som man själv går igång på..
    Och det är ju väldigt individuellt..

    Får se om det blir ngn snö idag.. Det for omkring lite flingor i morse, men än så länge verkar det inte vara ngt tryck..
    Man har väl motorvärmare på jobbet, så även om det är långdag med konferens så har man en varm bil när man kmr ut ;)

    Apropå schema - den här perioden har jag INGEN tidig dag alls - slutar 15.30 både tisdag, torsdag och fredag.. och så de härligt långa konferensdagarna på det... Så nu ska jag verkligen NJUTA av min långa "sovmorgon" på torsdagar (även om jag inte kmr att sova eftersom att barnen ska iväg, men i alla fall vara hemma och få egentid!!)

    Kramen Jenny

    SvaraRadera
  14. Godmorgon i stugan denna torsdag! Nollgradigt här just nu...inte bra! Kramiz

    SvaraRadera
  15. Musik på gym.
    I gymmet vill jag kunna lyssna på egen medhavd musik i mina hörlurar om jag så önskar.
    I dag strömmar hög meningslös massproducerad musik ut ur högtalarna. En musik som väljs av någon på huvudkontor. (kan undra om denna någon har prov.). De dagar det är spinning i en intilliggande lokal, blandas musiken från spinningrummet, mestadels mycket hög dunkande musik som dånar genom väggen och ventilationstrummorna med någon rappare eller liknande dånande musik i gymlokalen.Sjukvården kommer att få många tinituspatienter i framtiden.
    Sänk eller helst ta bort musiken så att var och en kan konsentrera sig på sin träning och kan lussna på egen musik om man så önskar.

    SvaraRadera