Besökare

onsdag 5 september 2012

När lillan kom till jorden...

Det sista jag sa till Älskling innan vi stängde av TV:n vid elvatiden i söndagskväll, var att September skulle komma när läkarna skulle sätta igång mig. Hon visade inga som helst tecken på att vilja komma tidigare. Klockan två vaknade jag sedan med känningar i magen. Först trodde jag att de berodde på att jag hade käkat en rejäl Kebabpizza på kvällen, men när känningarna kom med ganska jämna mellanrum, förstod jag att det var September-relaterat.
På morgonen ringde jag till förlossningen och de bad mig komma upp, utan att ens fråga hur långt det var mellan värkarna. I bilen var det tre minuter mellan, man när jag kom till förlossningen och klockan var halv åtta, verkade det som om det stannade upp rejält, så jag trodde vi skulle få åka hem igen. Det visade sig dock att jag var öppen tre centimeter, så vi fick ett rum och tips om att promenera mycket i korridorerna för att påskynda förloppet. Jag kände mig nästan lite vek när jag sa till Älsking att jag inte skulle klara av att lämna rummet för någon promenad.
Jag låg i sängen och fokuserade på att andas. Det går nästan inte att överdriva hur andningen påverkar våra kroppar. Jag har tränat mycket på det i samband med alla tatueringar som jag har gjort. Ibland får man för sig att hålla andan när man upplever smärta, vilket förvärrar känslan avsevärt. Jag blev så trött av att fokusera så hårt på andningen under värkarna, att jag nästan somnade mellan varje värk. Till slut kände jag att andningen inte var nog och jag blev först erbjuden ett varmt bad som smärtlindring. När det då till allas förvåning visade sig att jag hade öppnats ytterligare 3 centimeter, erbjöd de mig lustgas istället. Vilket var tur, September hade fötts i vattnet annars.
Innan vi sedan visste ordet av, hade nästa tre centimeter avklarats och då tog de hål på fosterhinnorna. 10.15 var det dags att krysta och åter igen: Andningen! Jag får tacka min kära bror för att han introducerade gymträning i mitt liv, för himlarns vad jag hade nytta av att kunna ta i på rätt sätt. Precis som när man ligger i benpressmaskinen och ska ta nytt personbästa. Man är definitivt inte snyggast i lokalen och folk i samma byggnad lär tro att man är smått galen när man nästan överdrivet ljudligt tar i. Men känslan efteråt.
Känslan när September 20  minuter senare läggs på mitt bröst.
Wow! Upphöjt i en miljon.
 
Förutom väldigt duktig och uppmuntrande sjukhuspersonal, fanns ju Älsking vid min sida. Hans lugn och underbara stöd. Den bästaste av de bästa.
 
Nu ska jag fortsätta att betrakta den lilla vidundret som har sovit flera timmar nu. Det gör hon dock inte alltid, särskilt inte mellan ett och fyra på natten. Hon är lite som sin mor. Showtime på natten.
 
Love,
Carro

 

11 kommentarer:

  1. Fantastiskt! Låter precis som du skrev oxå som en ganska lindrig förlossning, om man nu kan ha en sån, men ändå, jämfört med hur tufft det kan vara. Säkerligen tack vare att du är så vältränad.

    Njut nu av den lilla tösen, hon är ju för söt!

    SvaraRadera
  2. Härligt att förlossningen gick så bra! Låter som en "drömförlossning"...

    Ha det så mysigt.
    Kramen

    SvaraRadera
  3. tack fina du ja ibland måste man nog skriva av sig lite.
    Hoppas det är bra med hela familjen.
    kul att läsa händelseförloppet....
    det är så grymt "coolt" att få föda barn hehe.
    kvinnan är starkare än man tror.
    och vad söt hon är.
    massa kramar

    SvaraRadera
  4. Så glad för din skull att du fick en någorlunda "lätt" förlossning om det nu finns sådana för visst fasen gör det ont hur man än vrider och vänder på det men känsla när man får bäbisen på bröstet slår allt och all smärta är borta, sjukt faschinerande en sak man måste uppleva för att förstå.. =)

    Jag klämde i 29h innan fröken Leia (som inte är officielt på fb utan heter Lillfis) behaga sig at komma ut med sugklocka.. =)

    Kram Pia

    SvaraRadera
  5. Grattis fina du, vad roligt och följa läsningen
    Grattis ännu en gång
    kram

    SvaraRadera
  6. Jättegrattis till er hela familjen,,så fin hon är Prinsessan September..Fina bilder..Haé nu så bra som det Går.JättebamseKram.

    SvaraRadera
  7. Livets bästa, stort grattis o många kramar, Gölin

    SvaraRadera
  8. Tänk vilken rolig tid ni har framför er!hon är för söt lilla September♥ nu kommer jag definitivt titta in här ofta ;=) kram på er Jessica

    SvaraRadera
  9. Stort GRATTIS till er lilla söta dotter <3 Åh vilken LYCKA, man blir lixom lite tårögd varje gång nån är med om det! Stor kram på er <3

    SvaraRadera
  10. åh, vad bra du öppnade dig!! avundsjuk, haha. för mig gick det väldigt segt som du vet, men man klarar av allting som kvinna ju ;). jag hade också jättestor nytta av andningen. de undrade vart jag hade lärt mig och då sa jag att jag bara suttit hemma och övat och tänkt att det är säkert så här man ska andas.. och det hjälpte väldigt mycket! hade inte gått på någon föräldrakurs eller föreläsning om förlossningen, så visste väldigt lite. men det var nog bra, för annars hade jag blivit för rädd när det väl var dags!

    så fin er lilla tjej var från första stund :):)

    kramis!

    SvaraRadera