Besökare

tisdag 11 september 2012

Komma igång med träningen: Del 1

Jag vet att jag inte är ensam med att vilja komma igång med träningen den här hösten. För mig och många andra handlar det om en comeback i gympadojjorna, medan det för andra handlar om en premiär. Många förhastar sig dock när de ska börja träna. De skyndar iväg och köper ett träningskort och tror sedan att bara för att de lagt ut hundratals kronor på kortet, så kommer de garanterat att nyttja det. Tyvärr fungerar verkligheten inte riktigt så enkelt.
För det första behöver man ett tydligt mål med sin träning. Det kan vara att nå en målvikt, att kunna ha ett speciellt klädesplagg, att kunna springa 5 kilometer... Jag själv hade exempelvis som delmål för tre år sedan att kunna köra 20 bardips. Konkret och mätbart. När man väl satt upp sitt mål, kan det vara knivigt att veta exakt hur man ska ta sig dit. Enkaste lösning på det är självklart att ta kontakt med någon kunnig inom området. Generella råd i tidningar och på internet är sällan det optimala just för dig. Din kropp är unik och behöver därför ett unikt upplägg. När man kommit så långt är det bara att spotta i nävarna, dra på sig hårdhandskarna och sätta upp garden. Det kommer nämligen att vara mycket i din vardag som kommer att vilja motarbeta dig: Gamla vanor, tid, trötthet, lathet, sockersug, förkylning... You name it.
 
Innan man skyndar iväg och inkasserar ett dyrt träningskort, kan det vara smart att utmana sin självdisciplin genom den aboslut billigaste och enklaste träningen: Promenader. Under två veckor, kan du försöka att promenera minst 200 minuter i veckan, exempelvis fem 40-minuterspromenader. Om du inte klarar av det, kanske du redan nu ska slopa tankarna på det där träningskortet och istället lägga ner tid på att finna den rätta motivationen innan du försöker igen.
Sist, men inte minst, är det alltid väldigt positivt att ha en träningspartner. Då är det svårare att smita undan och man kan stötta varandra i jakten på ett mer hälsosamt liv. För min del, heter träningspartnern September. Vi måste vara försiktiga med träningen, såhär tätt inpå förlossningen. Vår träningshöst börjar således den här veckan med 1-2 kortare promenader om dagen. Det långsiktiga målet är att få en stark, uthållig och mer tajt kropp. För att konkretisera det hela, som den såg ut i början av december förra året när jag blev gravid.
 
Har du några träningsplaner för
hösten 2012?
Love,
Carro  
 

 
 

9 kommentarer:

  1. Jättebra tips alltihop! För mig handlar hösten om att hålla mig i så god form det går, se till att vara stark och vid god kondition till förlossningen och inte gå upp mer än nödvändigt i vikt. Underhålla helt enkelt. :)

    SvaraRadera
  2. haha ja knutan trivs hos mig :) nje han ser inte ont att ha ont

    SvaraRadera
  3. Så många gånger som man har köpt det där kortet och bara betalat utan att gå dit...annorlunda är det idag, då jag utnyttjar mitt kort till fullo!:)

    Ta hand om dig och ditt lilla underbara knyte!=)
    kram

    SvaraRadera
  4. tack
    vad fin du är och lilla bebban.
    ja vi har haft trevliga dagar i sthlm dock lite sömn och upp 5 varje morgon.
    du ser ut att vara i super fin form.
    kraaam

    SvaraRadera
  5. Bra och realistiska tips där!
    Mitt mål är att flytta upp en del av magen till axlar och armar... ;-)
    Har en god vän som ska tävla i SM i Bodybuilding i höst och en annan vän som varit med i Sveriges starkaste man och när jag står intill dem känner jag mig som ett päron... Hahaha
    Men jag har ett par "normala" vänner också som står i samma situation som jag, känner att vi borde börja och som bara funderar på när...
    Some day soon... Jag har en roll som står för dörren där jag egentligen borde feta till mina armar en bit. Försöker ha det som både morot och piska.:-)
    sv:
    Carpe Diem är egentligen det enda sätt att leva sitt liv. Leva livet levande!
    Rock on!

    SvaraRadera
  6. Peppande inlägg. Vi bokade en resa till solen igår så nu har jag en dryg månad på mig att komma i form. Gissar att jag måste anstränga mig liiite mer än 1 timmes promenad och 2 timmars yoga i veckan. Vad skulle du säga är bästa träningsformen för någon som inte gillar gym men vill träna hela kroppen...och komma i form rätt fort (givetvis i kombo med bra kost)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sv; En månad hinner man faktiskt göra himlarns mycket på. Först och främst är det ju klokt att lägga promenaden FÖRE frukost, om man har möjlighet till det. Då har kroppen ingen extra energi och måste snatta från fettdepåer istället.
      Jag skulle, faktiskt, tipsa om afro. (Vissa föredrar zumba, men tycker afron är mer "rejäl"). Jag körde sju pass i grupp (på den där träningsresan i Portugal i vintras) och sedan dess körde jag själv hemma. Man kan ju köpa sådana där videos och kanske finns det även en hel del på youtube. Kändes lite konstigt att röja lossi vardagsrummet första gången, men God Damn vilken bra träning: Kondition OCH styrka för HELA kroppen (med fokus på bål och ben).
      Kram kram

      Radera
  7. Min träningshöst går ut på att göra det som krävs för att fullfölja min rehabtjejklassiker efter min korsbandsrekonstruktion!
    Det innebär att springa 10K i Lidingö om 2 v (och här är jag i Kina och äter pommes frites...) och efter det få upp skidformen till Tjejvasan!

    SvaraRadera