Besökare

onsdag 5 november 2014

Att ge sig själv förutsättningar...

När klockan ringde 04.40 i morse hade jag en dålig natts sömn bakom mig. Dels la jag mig lite senare än vanligt, men framför allt så skulle jag lägga den fulladdade mobilen vid sängen när jag gick upp på toa klockan 02.00. Problemet var bara att jag på displayen såg att jag hade fått en orderbekräftelse från min webbshop på ett par tights som är slutsålda. Jag har fixat inställningarna så att det inte går att lägga beställningar på artiklar som inte finns i det fysiska lagret, men något hade alltså blivit fel. 

Jag tänkte att jag måste ta tag i det direkt på morgonen innan jag åkte till gymmet och försökte att somna om. Det var omöjligt. Jag hämtade därför datorn, kollade igenom inställningarna på shoppen, hittade felet efter några om och men, korrigerade, kollade bankgirot och mejlade tillbaka till kunden. Vid tresnåret. Som om det inte hade kunnat vänta till morgondagen. 

Summa summarum somnade jag sedan belåten klockan 04.00 och när klockan ringde 40 minuter senare trodde jag att jag skulle svimma av trötthet. Som tur är, är jag envis. Värre än en åsna ibland. Så jag klädde på mig och klev in på gymmet strax efter fem och körde 45 minuter styrketräning och 60 minuter cykel därefter. Sedan klev jag in på jobbet 07.15 och levererade trots allt riktigt bra hela dagen fram till klockan 17.00. 

Bild lånad från google

Varför skriver jag det här då? 
För att visa vad "duktig" jag har varit idag? 
Absolut inte, för faktum är att om jag bara skulle få till ungefär fyra timmars sömn oftare, så skulle jag aldrig kunna prestera ens i närheten av min fulla kapacitet. Varken i mina yrkesroller, som fitnessatlet, som mamma eller allmänt som medmänniska. Ingen människa kommer någonsin att imponera på mig med att stoltsera med att man sover lite för att "man har så mycket att stå i". Skärpning. 

Om människor sov bättre skulle de kunna utföra alla sina uppdrag mycket mer effektivt och därigenom aldrig behöva tumma på sömnen för att "hinna med allt". 

Det är en av grundpelarna i livet: Att ta ansvar. 
Inget ansvar är viktigare att ta, än ansvaret över sin egen hälsa; där god sömn är väldigt viktigt. 

Att ta ansvar för sin hälsa, innebär att man ger sig själv genomtänkta förutsättningar för exempelvis god sömn. Där tar jag redan efter första misslyckandet itu med nattens snedsteg: Hädanefter stänger jag inte bara av ljudet och vibratorn på mobilen när jag lägger mig i sängen, utan även internet.


Jag bollar sedan frågan vidare till dig som läser det här inlägget:

Har du goda sovrutiner?
Om inte, vad kan du göra för att ge dig själv goda förutsättningar för att skapa goda sovrutiner?


Mer om sömn kommer i ett senare blogginlägg...

Love,
Carro 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar