Besökare

onsdag 11 juni 2014

Periodisk Fasta - Leangains - 16/8

Sedan i måndags kör jag 16:8, eller Leangains som den också kallas, vilket är en form av periodisk fasta. Dieten innebär i stora drag att man intar dagens samtliga måltider under 8 sammanhängande timmar och fastar under de övriga 16 timmarna. Jag har mitt så kallade ätarfönster mellan 13.30-21.30 och jag äter 3 mål mat: lunch, middag och kvällsmål. Middagen är mitt största mål och jag äter extra mycket protein (2,5 gram/kroppskilo). Särskilt på förmiddagen och innan träning ser jag till att få i mig mycket BCAA, för att undvika att dieten tär på musklerna. Utöver det så äter jag kolhydrater (främst riskakor och potatis) samt omättat fett (omega 3-kapslar, avokado, lax, rapsolja mm). 

Anledningen till att jag kör periodisk fasta just nu, är främst för att jag inte vill lägga in morgoncardio i mitt tränings- och kostupplägg i nuläget. Jag vill inte vänja kroppen vid morgoncardion, utan den nyttjar jag som endast som bästa kryddan i en tävlingsdiet. Nu är jag i första hand främst inriktad på att få en bra offseason-form. Känner jag sedan för att tävla, är den sista vägen till scenen inte lika tuff som sist. 

För er som är intresserade, kommer jag självklart att uppdatera hur det går här på bloggen. Är inne på dag 3 nu och jag trivs väldigt bra med upplägget. Mina förmiddagar är alltid fullspäckade, så jag hinner knappt blinka förrän det är lunchdags. Träningen går (minst) lika bra. Framför allt passar det mig väldigt bra att äta en rejäääl middag.

Love,
Carro 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar