Besökare

tisdag 13 maj 2014

Hållbar Hälsa

 

 
När människor vill komma i bättre form, tänker de ofta i ”quick fix”-banor. Det är inget konstigt med det; att vilja toppa formen till exempelvis ett bröllop eller en semesterresa och faktum är att man kan åstadkomma otroligt mycket på kort tid. Jag har väldigt många ”4 weeks to satisfaction”-klienter som har visat prov på det under det senaste året.
 
Resultat , och gärna snabba, är den absolut bästa källan för motivation, men det är också viktigt att man finner sin unika väg till en hållbar hälsa. Med hållbar menar jag ett upplägg som man kan efterleva inte bara under några veckor, utan under en lång period. En livsstil.
En hälsosam livsstil.
 
Forskning tyder på att om man vill uppnå en mer hälsosam livsstil, så lyckas man bäst om man gör förändringar i små steg. Ett första steg kan vara att börja med att fundera över hur ens hälsa ser ut idag. Vilka matvanor har jag? Hur ofta tränar jag? Hur sover jag? Vad skulle jag vinna på att ta bättre hand om min hälsa? Vad begränsar min förmåga att uppnå en bättre hälsa?
 
Utifrån vad man kommit fram till, på egen hand eller med hjälp av någon annan, kan man lägga upp små mål för varje vecka. Huvudsaken är att dessa mål är rimliga. Vi pratar HÅLLBAR HÄLSA nu, inte quick-fix. Exempel på ett första steg kan vara att äta en näringsrik frukost varje morgon och att röra på sig 30 minuter varje dag. Det är mål som alla människor kan uppnå. När en vecka har passerat utvärderar man hur det har gått.
Känslan av att kunna bocka av sin ”to do-list” är otroligt skön, boostar ens självförtroende och motiverar en till att fortsätta vägen mot ett mer hälsosamt liv.
 
Love,
Carro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar