Besökare

tisdag 8 april 2014

Här och Nu

En stressig vardag har en negativ inverkan på många människors liv.
Stress är också den vanligaste orsaken till långtidssjukskrivningar. Jag tänker mycket på det här med stress, vi diskuterar det ofta hemma, jag pratar med många klienter om det och med jämna mellanrum tar jag upp det här på bloggen. Det finns inga enkla svar och framför allt ingen enskild universal lösning på stressproblemet, men personligen är "Här och Nu"-tänket min bästa metod för att undvika negativ stress.
 
Jag har många olika sysselsättningar, som alla kräver mycket av mig som person. Främst på grund av att jag arbetar med människor. Sitter jag och rättar en uppsats, måste min hjärna till hundra procent vara inställd på läraryrket. Jag måste helt skärma bort andra tankar som lätt kan tänkas poppa upp i huvudet. Håller jag i en föreläsning måste mitt fokus helhjärtat ligga i det jag ska förmedla och hur jag ska fånga gruppens uppmärksamhet, likväl som att jag på gymmet har min koncentration på den specifika muskelgruppen som jag tränar. 
 
Att kunna kontrollera sin hjärna på det sättet, är inget som kommer av sig självt. Det krävs träning och framför allt medvetenhet. Man måste lära sig att tvinga bort tankar. Att anta en utmaning i taget. Fysiskt och mentalt. Strukturera upp orosmoment i olika hjärnrum, stänga igen dörrarna och helst bara ha en dörr öppen åt gången. Där är den största utmaningen mammarollen. Det är inte lätt att koppla bort tankarna på September om jag vet att hon ligger hemma i feber och jag inte är vid hennes sida. Även det måste man dock lära sig att för stunden släppa. Jag har löst det genom att jag ringer och checkar läget i god tid innan jag själv ska börja leverera. Hittills har det alltid varit lugnande besked och även om jag inte helt kan stänga dörren till rummet, så står den åtminstone bara på glänt.
 
Här och Nu.
Mitt absolut bästa tips för att undvika negativ stress.
 
Love,
Carro


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar