Besökare

söndag 29 september 2013

Septembers första utomlandsresa

Septembers första utomlandsresa blev verkligen ett minne för livet. Som jag har berättat fick hon ju en dunderförkylning som kom som en blixt från klar himmel redan på Arlanda. Hon var varm som en kamin, men svarade då väldigt på febernedsättande och flygningen gick nästan ofattbart bra ner trots att hon bara sov 45 minuter under hela resan.

På tisdagen tog vi kontakt med hotelldoktorn och han skickade oss vidare till sjukhuset där man konstaterade bakteriellt virus med bland annat öroninflammation och ögoninflammation. September var så duktig på båda besöken och lät gubbarna peta i både mun och öron utan minsta motstånd. När vi väntade på blodprov och provsvar körde hon en klassisk September-show för alla väntande patienter. Vart vårt sjuka charmtroll fick ork till det ifrån, tvistar de lärde, men hon lyste verkligen upp tillvaron på det stora och typiskt sterila sjukhuset. Läkaren ville sedan att September skulle läggas in för observation, men med tanke på hur pigg hon var trots sitt tillstånd, bestämde vi oss för att åka tillbaka till hotellet, men självklart återkomma om hon inte blev bättre av antibiotikan.

Som tur var svarade September oerhört bra på antibiotikan och de två ögonsalvorna som hon fick. Från det att hon inte kunde öppna ögonen efter lunchvilan på tisdagen på grund av att hennes varande ögon hade klibbat ihop och feber i fyra dagar, var ögonen helt bra på torsdagen. Även febern och förkylningen var då också som bortblåst. Resterande del av resan hade hon fullt sjå med att vinka åt alla hotellbesökare, krypa upp i famnen på hotellpersonalen och studsa omkring på sitt vanliga clown-vis.

Tjejen gillar att stå i centrum, det är en sak som är säker...

Trots den minst sagt oturliga början på semestern, hade vi en helt underbar första utomlandsvistelse med September. Från det att hon blev frisk somnade hon i sin vagn på vägen till middagen klockan sju. När vi la oss på kvällen kunde vi enkelt lyfta över henne till sängen, där hon fortsatte sova. Vi ställde aldrig någon klocka på morgonen, men hon vaknade mellan halv åtta och nio, så vi fick sköna sovmorgnar varje dag.

September visade sig vara en perfekt månad rent vädermässigt för att åka utomlands med en ettåring. Havet var varmt, dagarna heta men med svalkande skugga och kvällarna var verkligen magiska.