Besökare

onsdag 1 maj 2013

Träning & Alkohol

 
30 april 2013
 
Det här är ett inlägg om träning och alkohol. Man skulle egentligen kunna skriva hur mycket som helst om det, men jag har valt att inkludera forksning, råd och rön som jag tycker är intressant. Personligen är jag idag en ganska sparsam konsument av alkohol. Jag tar ett glas vin till maten en gång i veckan. När jag är på semester blir det några öl på stranden och en drink efter middagen. Det har inte alltid varit så. Jag har i perioder varit en riktig partyprinsessa och i och med jobbet som musiker har jag varit i miljöer där man har haft en väldigt öppensinnad inställning till just alkohol. Med det vill jag ha sagt att jag inte försöker "spela duktig" nu, utan inser idag att livet har olika skeden och att man inte alltid gör de mest kloka valen. Det gäller både alkohol och livet i övrigt...
 
Thailand december 2011
 
 Alkohol innehåller 7,1kcal/gram, vilket är jämförbart med fett som ger 9kcal/gram. Dricker man exempelvis öl och cider får man även i sig stora mängder kalorier i form av kolhydrater. Som om det inte vore nog med det, så ökar alkohol även vår aptit vilket kan förklara de långa köerna till kebabställen när krogen har stängt. För att inte tala om den beryktade bakfyllematen... Kroppen prioriterar även att förbränna alkoholen, vilket gör att din förbränning av fett och kolhydrater upphör. När de inte förbränns omvandlas de istället till fett.
 Min vän Chanti t.v. och jag t.h. under en av mina många vistelser i Hurghada
 
Tränar man för att bygga muskler och bränna fett vill man ha så hög testosteronnivå och låg kortisolnivå som möjligt. Tester har påvisat att dessa nivåer blir precis tvärtom när man dricker alkohol och att det kan sitta i upp mot 24 timmar. Den negativa effektven förstärks även om man har tränat innan man har konsumerat alkoholen. Alkoholen minskar även proteinsyntesen som är väldigt viktig när man tränar. Alkohol torkar ut kroppen och stör även sömnen, vilket påverkar återhämtning och immunförsvar negativt.
 
Man bör därför inte träna dagen efter
en fylla.
 
Irish Coffee - en favorit...
 
Att man "förlorar en veckas träning på grund av en fylla" är dock en myt. Allt beror självklart på hur mycket man dricker och hur ofta. Det är också att rekommendera att dricka varannan vatten. Att dricka 2-3 öl någon gång i månaden är inte alls lika förödande som rejäla fylleslag.
 
Slutligen bör alla människor  se över sin alkoholkonsumtion och reflektera över hur mycket den egentligen påverkar ens hälsa.
 
Love,
Carro 

5 kommentarer:

  1. Känns väldigt bekant. Idag dricker jag ytterst sällan. Det är gott ibland men oftast dricker jag lika gärna vatten eller något annat.

    Hoppas ni har en fin vecka även hemma!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Instämmer!

    SvaraRadera
  3. Mycket kloka ord! Själv dricker jag nästan aldrig, vad kan det bli.. Knappt fem gånger per år. Men jag är en sådan som inte tycker det är gott att dricka alkohol till maten, så ett glas vin i veckan eller så blir det aldrig för mig. De enda gångerna jag dricker är då jag går ut, vilket har blivit väldigt sällan på senare år ;)

    Hoppas du har en bra första maj!

    SvaraRadera
  4. Hej du,kloka ord om alkoholen,,klart man har varit ung och oförståndig vad gäller sprit i olika former..Men nu anser jag mig vara betydligt klokare..Berusad riktigt har jag nog inte varit på minst 30 år..Däremot tycker jag om ett glas rött till maten ibland,,och när jag är på Cypern,blir det ett antal Keo deras egna goda öl,,och en och annan "Ouzo Vitamina" en drink som jag nästan är anfader till..Jag fortsätter att njuta en dryg vecka till.Haé Kramen.

    SvaraRadera
  5. Intressant att läsa! Väldigt sällan som jag dricker mig berusad men att ta ett glas vin till maten på helgen unnar jag mig. Dock inte just nu..

    Trevlig helg! Kram kram

    SvaraRadera