Besökare

fredag 5 april 2013

70% Diet - 30% Workout

Det spelar ingen roll hur hårt man tränar om man inte sköter kosten.
Vissa menar att kosten är så mycket som 70% av resultatet och det skriver jag välvilligt under på. Att ändra sin kost till en mer hälsosam, kan för många vara ganska svårt. Dels för att man inte har kunskapen. Dels för att man inte vill "offra" något man gillar. Igår läste jag någonstans att ordet "offra" betyder att man ger upp något bra för att få något bättre. Det tycker jag passar bra in på en hälsosam kost. Det gäller att komma in i tänket på riktigt och verkligen acceptera att det vi stoppar i kroppen, påverkar både kroppens in- och utsida i väldigt hög grad.  
250 gram kvarg blandat med Fun Light Strawberry och ett halvt äpple
 
Många ser maten som ren och skär njutning och visst ska man göra det. Men man kanske inte måste lyxa till det sju dagar i veckan. Jag gillar exempelvis inte havregrynsgröt, men jag vet att det ger mig grymt bra energi, så därför käkar jag det till frukost varje vardagsmorgon. Jag älskar bröd, men vet att det ger mig för mycket kalorier i förhållande till hur länge det mättar, så därför äter jag det endast på helger. Jag tycker att det är gott med choklad, men begränsar även det till helger, liksom allt annat som jag tycker är väldigt gott, som inte är nyttigt.
 
Att äta hälsosamt har väldigt många fördelar. Man ger kroppen de bästa förutsättningarna för att må så bra som det möjigen bara går. Man uppskattar också det där lite onyttiga mycket mer, om man bara stoppar i sig det ibland.
 
Ha nu en jättefin fredag!
 
Love,
Carro 
 

4 kommentarer:

  1. Ja jag vet ju att du har rätt, det finns inga genvägar =) Jag har börjat begränsa mitt chokladintag till lördagar och funderar på att köra varannan lördag bara för att. Men sedan är det ju det där med att äta bra i veckorna. Jag ä l s k a r havregrynsgröt och äter det varje morgon hela veckan. Bakar eget fiberbröd men min stora last är pasta, mozarella och ost. Jag märker hur min gravidmage (Lexie är 4 månader) svarar på magträning men det måste till en kostomläggning för att få bort volangerna. Bara att kämpa på. Tack för ett peppande inlägg =)
    Ha en fin dag

    SvaraRadera
  2. Många bra tankar och info.. :-) Havregrynsgröt är ju gott, men det blir aldrig att jag äter det... Men det ska jag nog ta och börja med!! :-)

    SvaraRadera
  3. Så sjukt bra skrivet. vart enda ord är helt rätt.. man "får" ju inte en snygg kropp gratis direkt. man måste "offra" men det ger ju så mycket mer..

    kram och trevlig fredag

    SvaraRadera
  4. Det låter som jag är inne på rätt spår vad det gäller kosten. :-)

    Ha en riktigt bra helg! :-)

    SvaraRadera